Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Sesungguhnya perjuangan itu tidak mengenal erti penat & lelah. Demi Islam tercinta, ia perlu diteruskan. Semoga usaha untuk menyampaikan risalah Islam ini diterima Allah sebagai salah satu amal jariah semasa menghadap-Nya pada suatu hari yang pasti akan tiba..”
blog's design by faizassyirazi. Powered by Blogger.

Thursday 20 October 2011

TV untuk Lembu



Jika di negara kita TV slide/ flat merupakan kegilaan masyarakat, namun di Russia tv jenis ini di pasang di kandang-kandang lembu. Tujuannya, skrinnya bergambar padang rumput akan memberi kesan psikologi kepada lembu-lembu tu dan mereka akan berasa seperti di tempat luas yang penuh dengan rumput, dan katanya agar lembu tidak mudah stress! Bila tak stress badan pun cepat gemuk, bila cepat gemuk cepatlah kena sembelih.
















p/s : boleh jadi pekerja yang menguruskan kandang ini yang mahu menikmati nikmat tv flat tersebut. Zaman kini perkara yang sukar dijangka suatu masa dahulu boleh jadi realiti. Setiap hari, pastinya ada isu yang tersendiri dalam apa jua versi.


Ibrah


Persepsi fitrah manusia pastinya mahukan yang terbaik. Oleh itu mereka akan berusaha mengkaji dan meneliti segala jalan dan cara untuk mencapainya. Walaupun begitu, ada manusia yang cuba untuk lari daripada fitrah tersebut dengan mengikut hawa nafsu dan membelakangkan al-Qu'ran yang pastinya lebih hina daripada Lembu2 di atas.


Anologinya begitulah. Lembu berada di kandang2 di atas sambil menonton television, makan, minum, kencing dan berak sudah menjadi rutin harian. Itu adalah normal bagi lembu yang tidak mempunyai akal fikiran dan taklifan. Berbanding dengan manusia, jika hidup sekadar memenuhi KPI sebagai seorang manusia, maka ia lebih teruk dan hina.


Walaupun demikian, ada golongan yang masih tidak sedar. Hakikat sebenar sering dinafikan dengan menggunakan apa jua cara demi menutup kebenaran. Pastinya kebenaran akan tegak suatu hari nanti kerana itu adalah janji dari Allah.


"Jangan jadi manusia yang hanya hidup berdasarkan apa yang disaji di hadapan mata, sebaiknya banyakan mencari lebih banyak ilmu pengetahuan"

0 comments:

Post a Comment

Kata-kata melambangkan akhlak dan peribadi kita...
Justeru, berhikmahlah dalam melaksanakannya (^ ^,)