Tasawwuf Jalan Terakhir
Al-Ghazali
mendapati bahawa jalan orang yang bertasawwuf itu hanya akan sempurna
jika disertai dengan amal.Tujuan orang yang bertasawwuf beramal adalah:
1. Membebaskan jiwa dari belenggu hawa nafsu.
2. Membersihkan jiwa daripada akhlak yang keji.
3. Menjauhkan jiwa daripada sifat-sifat yang mazmumah.
Orang
yang bertasawwuf perlu beramal sehingga hati mereka kosong,tidak berisi
apa pun selain daripada Allah.Hati seperti ini sudah dihiasi dengan
zikir mengingati Allah.Bagi al-Ghazali, Ilmu Tasawwuf agak mudah dituntut
namun payah untuk diamalkan.Beliau memulakan pembelajarannya terhadap
ilmu ini dengan menatap kitab-kitab seperti Qut al-Qulub (santapan hati)
oleh Abu Talib al-Makki dan kitab-kitab dan karangan-karangan
peninggalan dari al-Junaid, al-Syibli, al-Bustami sehinggalah al-Ghazali
berjaya memahami Ilmu Tasawwuf ini berkat di atas usaha yang
dilakukannya samada dengan menghadap dan belajar dari guru dan dari
pengikutnya.
Menurut
al-Ghazali, al-Khawwas (yang teristimewa dari yang istimewa) tidak boleh
sampai kepada matlamatnya hanya dengan belajar atau berguru akan tetapi
dengan Dzauq hal (keadaan rasa) dan Tabadul al-Sifat (penggantian
sifat-sifat). Kesemua istilah ini adalah istilah di dalam Ilmu Tasawwuf
yang hanya dapat difahami oleh orang yang mendalaminya sahaja.
Al-Ghazali juga mengetahui bahawa para sufi memperolehi tasawwuf dari pengalaman dan arbab al-ahwal (pengalaman yang dirasainya) dan bukan diperolehi dari pengertian takrif yang boleh disusun dan boleh dituturkan dengan perkataan.Jalan ini harus ditempuhi dengan dzauq dan suluk (perjalanan batin).
Al-Ghazali juga mengetahui bahawa para sufi memperolehi tasawwuf dari pengalaman dan arbab al-ahwal (pengalaman yang dirasainya) dan bukan diperolehi dari pengertian takrif yang boleh disusun dan boleh dituturkan dengan perkataan.Jalan ini harus ditempuhi dengan dzauq dan suluk (perjalanan batin).
Selama
sepuluh tahun al-Ghazali mendalami jalan para sufi ini,beliau telah
banyak menemui banyak pengetahuan yang mayakinkan tentang hakikat segala
sesuatu sepertimana apa yang beliau cari selama ini. Al-Ghazali
menukilkan: “Bahkan, sekiranya
digabungkan akal para pemikir, hikmah ahli falsafah, dan ilmu para ulama’
yang mengetahui rahsia syara’ untuk mencipta satu cara yang lebih utama
dari cara ahli sufi, maka usaha itu tidak akan membuahkan hasil. Ini
kerana segala perbuatan kaum sufi samasa zahir atau batin adalah
diterangi oleh nur dari cahaya kenabian.”
Seperti
apa yang beliau nyatakan,pengetahuan sebenarnya tidak dihasilkan oleh
akal,tetapi dengan pengalaman dzauq (pengalaman batin). Mencapai sesuatu
pengertian dengan alasan dan bukti serta keterangan dinamakan sebagai
ilmu pengetahuan,sedangkan mengalaminya adalah dzauq. Kemampuan akal tidak
mampu melangkaui pengetahuan ini. Begitu juga pada sifat-sifat khas para
anbiya’ mengenai perkara-perkara ghaib yang hanya dapat diketahui
dengan dzauq melalui jalan tasawwuf.
Tercetusnya
semangat al-Ghazali yang tinggi apabila beliau ditimpa dengan
keraguan,beliau cuba untuk menghilangkan keraguan yang timbul di dalam
dirinya itu dengan pelbagai jalan. Dari Ilmu Kalam, falsafah sehinggalah
Bathiniyyah beliau gagal menemui apa yang beliau cari selama ini. Apa
yang beliau dapati terhadap mereka hanyalah suatu perkara yang sia-sia
dan menyimpang dari kebenaran yang sebenar kerana ianya tidak mampu
menyelesaikan kemelut yang melanda jiwanya. Namun al-Ghazali berhasil
menemui satu-satunya jalan terakhir untuknya bagi mencapai kebenaran
iaitu jalan kesufian. Setiap manusia ada jalan tersendiri di dalam
mencari kebenaran yang hakiki sepertimana al-Ghazali memilih jalan
kesufian.
Namun, ia
tidak bermakna hanya mereka yang berkecimpung di dalam bidang kesufian
ini dapat menemui kebenaran. Ini kerana, kebenaran itu milik Allah secara
mutlak. Allah s.w.t berhak memberikannya kepada sesiapa sahaja yang Dia
kehendaki, namun terpulang kepada usaha manusia itu sendiri untuk
mendapatkannya. Kita juga tidak dapat menafikan tentang adanya segelintir
yang mengikuti golongan kesufian ini juga boleh menyeleweng mungkin
disebabkan terlalu taksub kepada sesuatu ajaran itu serta tidak beramal
terhadap apa yang dipelajari.
Al-Ghazali
di dalam mencari kebenaran, melalui dan mempelajari pelbagai ilmu samada
dengan berguru mahupun mempelajarinya sendiri tanpa bimbingan sesiapa
sepertimana Ilmu Falsafah. Beliau bertindak mengkritik setiap aliran yang
tidak dapat mendatangkan faedah kepadanya jelas menunjukkan sikap
beliau yang begitu tegas terhadap sesuatau perkara yang mana jika
menurutnya tidak benar maka beliau akan mencari jalan untuk
membuktikannya tidak benar dan tidak sesuai.
Beliau
memulakannya dengan sikap ragu dan diikuti dengan mendalaminya.Namun
kenapa sebilangan kita pada hari ini apabila menerima sesuatu berita
atau maklumat yang meragukan berdasarkan tanggapannya selama ini tidak
disusuli dengan mendalami serta mengkaji perkara itu semula. Sebagaimana
contoh, Ahl Sunnah menyatakan golongan Mu'tazilah itu menyimpang dari
landasan agama. Ia dikira adil jika mereka sendiri telah mendalami
serta mengkaji terhadap aliran itu sepertimana Asy'ari yang pernah
berkecimpung di dalam aliran Mu'tazilah selama beberapa tahun sebelum
beliau merasakan ianya tidak selari dengan kehendak akidah yang sebenar.
Sikap
ini juga kita perlu di dalam mengadili kelompok-kelompok lain di dalam
Islam yang masih mengesakan Allah serta beriman akan kerasulan Muhammad
s.a.w. Melainkan bagi kelompok yang jelas akan kesesatannya sepertimana
golongan Ghulat Isma'iliyyah di Pakistan, Ayah Pin di Malaysia, Kahar Si
Rasul Melayu, serta sewaktu dengannya, tanpa mengira apa aliran mazhab
pun yang dianuti baik, Sunni, Syiah, Wahabi dan lain-lain.
Seseorang yang mengaku Islam serta beriman perlu melaksanakan tuntutan yang telah ditaklifkan,buka sekadar dinyatakan dengan lisan sahaja.Seseorang yang mengaku mengikut Mazhab Ahl Sunnah mahu pun Syi'ah jika mereka tidak melaksanakan suruhan Allah sepertimana apa yang kita lihat pada hari ini berapa banyak negara yang pemimpinnya Islam tetapi tidak melaksanakan hukum Islam malah melarang pelaksanaan hukum Islam juga sewajarnya dikatakan sebagai sesat. Sesat itu pun ada peringkatnya, ada sesat pada tahap sedikit, sederhana, besar, dan sangat besar. bergantung atas sejauh mana penyimpangannya dari ajaran Islam.
Seseorang yang mengaku Islam serta beriman perlu melaksanakan tuntutan yang telah ditaklifkan,buka sekadar dinyatakan dengan lisan sahaja.Seseorang yang mengaku mengikut Mazhab Ahl Sunnah mahu pun Syi'ah jika mereka tidak melaksanakan suruhan Allah sepertimana apa yang kita lihat pada hari ini berapa banyak negara yang pemimpinnya Islam tetapi tidak melaksanakan hukum Islam malah melarang pelaksanaan hukum Islam juga sewajarnya dikatakan sebagai sesat. Sesat itu pun ada peringkatnya, ada sesat pada tahap sedikit, sederhana, besar, dan sangat besar. bergantung atas sejauh mana penyimpangannya dari ajaran Islam.
Allah
s.w.t telah menurunkan al-Qur’an sebagai petunjuk kepada manusia dan
mengutuskan para nabi sebagai pembimbing dan kebenaran itu sentiasa
berterusan sehingga bila-bila kerana Allah tetap akan memelihara
cahaya-Nya walaupun terdapat golongan yang mahu memadamkannya. Namun
pelbagai tafsiran dan pandangan manusia itu terhadap kebenaran yang
telah diturunkan menyebabkan ianya menjadi konsep atau cara yang
berlainan. Jika matlamatnya sama dan selari dengan syariat, maka ianya
tidak menjadi masalah untuk mengamalkannya.
Bibliografi
1. As-Sayyid
Muhammad ‘Aqil b. ‘Ali al-Mahdi.1996,Al-Manhaj al-Falsafi ‘inda
al-Ghazali wa Dikart lil Wusul ila al-Haqiqah,Dar al-Hadith, Kaherah.
2. Muhammad Muhammad Qasim.2001,Madkhal ila al-Falsafah,Dar al-Nahdhah al-‘Arabiyyah,Beirut.Lubnan.
3. Hamdi,Ahmad Zainul Hamdi.2004,Tujuh Filsuf Muslim,Pembuka Pintu Gerbang Filsafat Barat Modern, Pustaka Pesantren,Yogyakarta.
4. Ibrahim Abu Bakar. 2001, Ilmu Kalam Paucis Verbis,Karisma Publication Sdn Bhd.
5. Mahmud,’Abd al-Halim Mahmud.1972, al-Munqid Min al-Dhalal li Hujjah al-Islam al-Ghazali,Dar al-Kutub al-Hadithah.
6. Mohammad,Ismail Mohamad.2001, Falsafah Islam, Bangi ,Universiti Kebangsaan Malaysia.
Kojiro Nakamura.2005,Metode Zikir dan Doa al-Ghazali, Penerbit Arasy,Bandung.
0 comments:
Post a Comment
Kata-kata melambangkan akhlak dan peribadi kita...
Justeru, berhikmahlah dalam melaksanakannya (^ ^,)