Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Sesungguhnya perjuangan itu tidak mengenal erti penat & lelah. Demi Islam tercinta, ia perlu diteruskan. Semoga usaha untuk menyampaikan risalah Islam ini diterima Allah sebagai salah satu amal jariah semasa menghadap-Nya pada suatu hari yang pasti akan tiba..”
blog's design by faizassyirazi. Powered by Blogger.

Follow by Email

Wednesday, 26 October 2011

Imbasan Peristiwa 26 Oktober


Umar Khayyam al-Naysaburi dilahirkan pada tanggal 18 Dzulqa'dah 439 Hijriah di kota Naishabur, timur laut Iran. Terkenal sebagai seorang tokoh matematik, astronomi, failasuf, dan penyair besar Iran, Meskipun ketinggian ilmu beliau jauh dalam di bidang sastera, namun Umar Khayam lebih terkenal di dunia sebagai seorang penyair. Syair-syairnya yang berstruktur rubaiyyat dan mengandung keindahan serta makna yang dalam telah diterjemahkan ke dalam berbagai bahasa dunia.

Selain menghasilkan karya syair, Umar Khayam juga melakukan penambahbaikan terhadap kalander Parsi. Kalendar hasil susunan Umar Khayam dikenal dengan nama Taqwim-e Jalali. Karya Umar Khayam yang lain adalah buku Nuruz-nameh dan Tarikh-e Adab-e Jasn-e Nuruz, dan Jabar wa Muqabalah yang diterjemahkan ke dalam bahasa Perancis pada tahun 1851.

Kawasan Strategi Jammu dan Kashmir Bergabung dengan India

Tanggal 26 Oktober 1947, menyusul kemerdekaan India dari Inggris, dan terpisahnya Pakistan dari India, kawasan strategi Jammu dan Kashmir bergabung dengan India. Pada sebelumnya, Jammu dan Kashmir yang majoriti penduduknya muslim itu, akan digabungkan dengan wilayah Pakistan. Namun, pemerintah wilayah tersebut di atas provokasi Inggeris dan India, mereka mengambil keputusan yang berlawanan dengan keinginan rakyatnya, dan lebih memilih untuk bergabung dengan India.

Setelah diumumkannya penggabungan ke India ini, Pakistan menyerang Jammu dan Kashmir serta menduduki sebahagian wilayahnya. Sejak saat itu, Pakistan dan India telah dua kali berperang memrebut kawasan tersebut. Permusuhan politik di antara keduanya sehingga kini terus berlanjutan. PBB telah mengusulkan agar diadakan referendum untuk menentukan nasib kawasan ini. Usul ini diterima oleh Pakistan, namun ditolak oleh India. Kawasan Jammu dan Kashmir memiliki luas wilayah 222 ribu kilometer persegi dan hampir dua pertiganya dikuasai oleh India.



Pemerintahan Vietnam Selatan Terbentuk

Tanggal 26 Oktober 1955, akibat konspirasi politik negara-negara Barat, Vietnam yang saat itu tengah berjuang melawan penjajahan Perancis, terbahagi dan terbentuklah pemerintahan Vietnam Selatan. Tujuan pendirian pemerintahan Vietnam Selatan yang didukung penuh oleh Barat, khususnya Amerika, adalah untuk melemahkan dan melawan pemerintahan sosialis di Vietnam Utara.

Kemudian, ketika tentera AS pada tahun 1965 memasuki medan perang untuk melawan para pejuang Vietnam, Vietnam Selatan berubah menjadi pangkalan militer AS. Akhirnya, setelah kekalahan AS dalam perang Vietnam, Vietnam Utara menyerang Vietnam Selatan pada tahun 1975 dan menggulingkan pemerintahan Vietnam Selatan. Sejak itu, kedua wilayah Vietnam tersebut kembali bersatu.

Israel dan Jordan Menandatangani Perjanjian Damai

Tanggal 26 Oktober tahun 1994, Raja Husain dari Jordan dan Yitzak Rabin, perdana menteri Rejim Zionis, menandatangani sebuah pejanjian yang mereka istilahkan sebagai perdamaian. Perjanjian ini ditandatangani dalam proses perdamaian antara Arab dan Zionis yang disponsori AS. Proses perdamaian ini dimulai sejak digelarnya Konferensi Madrid tahun 1991.

Berdasarkan perjanjian antara Jordan dan Israel itu, rejim Zionis bersedia mundur dari sebahagian wilayah Jordan dan sebaliknya, Jordan membatalkan embargo ekonominya terhadap rejim ini. Atas penandatangan perjanjian itu, AS berjanji untuk membebaskan Jordan dari hutang-hutangnya kepada AS, serta akan memberi bantuan keuangan kepada Jordan. Namun, janji As itu sama sekali tidak ditepati.

Akibatnya, Raja Husain yang sejak lama melakukan kontak rahsia dengan Zionis dan berusaha mencari keuntungan ekonomi melalui perdamaiannya dengan Israel, tidak berhasil mencapai keinginannya itu. Sebaliknya, ia malah menuai kemarahan dari rakyatnya dan dari negara-negara Arab di kawasan itu. Selain itu, perjanjian damai antara Tel Aviv dan Amman juga telah melemahkan persatuan Arab dalam melawan Zionis. 

Fathi Syaqaqi Gugur Syahid

Tanggal 26 Oktober tahun 1995, Dr. Fathi Syaqaqi, Setiausaha kelompok Jihad Islam Palestin, dan juga merupakan seorang pejuang yang gigih dalam melawan Zionis, gugur syahid di Malta. Beliau menjadi korban jenayah dari agen rahsia Israel, Mossad. Dr. Fathi Syaqaqi lahir ke dunia pada tahun 1951 di kem pelarian rakyat Palestin di kota Gaza. Awalnya, dia bekerja sebagai guru. Kemudian, ia masuk universiti dan belajar ilmu perubatan. Setelah berjaya di dalam pengajian, beliau bertugas sebagai doktor di Hospital di Baitul Maqdis.

Sejak pada usia mudanya, Dr. Fathi telah aktif dalam kegiatan politik melawan Zionis dan pada tahun 1968, ia bergabung dengan kelompok Jihad Islam. Pada tahun 1979, rentetan penulisannya dalam sebuah buku mengenai Imam Khomeini, Dr. Fathi dipenjarakan di Mesir. Setelah bertahun-tahun berjuang bersama kelompok Jihad Islam, beliau akhirnya dia dipilih menjadi setiausaha kelompok ini.

Beliau pernah berkata :

"Intifadah lahir akibat pendudukan Israel, sehingga, selama mana Israel masih menjarah di bumi Palestin, maka intifadhah akan sentiasa ada"

(pautan)
Reactions:

0 comments:

Post a Comment

Kata-kata melambangkan akhlak dan peribadi kita...
Justeru, berhikmahlah dalam melaksanakannya (^ ^,)