Meragui Pancaindera dan Akal
Al-Ghazali di dalam al-Munqidhnya menyatakan:
“Apabila
aku mengamati segala pengetahuanku, rupa-rupanya aku ini kosong tidak
berisi dengan Ilmu Yaqini seperti yang didamkan itu. Aku hanya berisi
dengan ilmu tanggapan pancaindera dan tanggapan akal. Maka aku
menyatakan, “Sekarang putus asa yang melanda jiwa tidak ada jalan
penyelesaian bagi mendapatkan Ilmu Yaqini itu kecuali hanya dari bidang
‘self-efvident’ itu dari tanggapan pancaindera dan tanggapan akal.Ini
kerana hanya dua perkara inilah yang ada padaku.
Maka aku mestilah mendapatkan penyelesaiannya sekarang,samada boleh atau tidak aku berpegang kepada dua perkara itu dengan penuh keyakinan. Apakah tanggapan keyakinan meyakinkan aku? Bolehkan aku terselamat daripada sebarang kesesatan dengan berpegang pada tanggapan akal? Atau hasilnya sama sepertimana terselamatnya aku suatu ketika dahulu dengan berpegang kepada taqlid? Atau sama dengan orang ramai yang percaya kepada segala hasil pemikiran nazari? Atau ia memang benar-benar menyelamatkan dan boleh dipastikan tanpa ada kekeliruan atau tipu daya sebaliknya.”
Maka aku mestilah mendapatkan penyelesaiannya sekarang,samada boleh atau tidak aku berpegang kepada dua perkara itu dengan penuh keyakinan. Apakah tanggapan keyakinan meyakinkan aku? Bolehkan aku terselamat daripada sebarang kesesatan dengan berpegang pada tanggapan akal? Atau hasilnya sama sepertimana terselamatnya aku suatu ketika dahulu dengan berpegang kepada taqlid? Atau sama dengan orang ramai yang percaya kepada segala hasil pemikiran nazari? Atau ia memang benar-benar menyelamatkan dan boleh dipastikan tanpa ada kekeliruan atau tipu daya sebaliknya.”
Keraguan menjadi pencetus
Menerusi monolog yang beliau alami, tergambar bahawa al-Ghazali mula diselubungi dengan
keraguan. Maka bermula dari situ, beliau mula bersungguh-sungguh untuk
mengamati apa yang terdapat pada pegangan pancaindera dan tanggapan
akal. Al-Ghazali mahu memastikan samada kedua-dua perkara ini boleh
diragui atau tidak. Beliau kemudiannya berkeyakinan bahawa tanggapan
pancaindera itu tidak terselamat daripada kesilapan dan
kekeliruan.Beliau cuba mencari jalan untuk menghilangkan keraguannya
terhadap pancaindera.
Al-Ghazali
membuat perumpamaan seperti mana deria melihat iaitu deria paling
kuat. Apabila kita memerhatikan bayang, kita akan mendapati bahawa bayang
itu tetap dan tidak bergerak, lalu menyimpulkan bahawa bayang adalah
tidak bergerak. Tetapi apabila dikaji dan diamati secara teliti, selepas
seketika kita akan mendapati bahawa bayang itu sebenarnya bergerak
sedikit demi sedikit, seatom demi seatom. Sebagai contoh lain, apabila kita
memerhatikan bintang-bintang di langit, mereka akan kelihatan kecil
seperti kepingan duit logam. Tetapi jika dikaji berdasarkan Ilmu
Matematik dan Ilmu Geometri maka akan jelas kepada kita bahawa bintang
itu sebenarnya berlipat kali ganda besarnya daripada bumi.
Pancaindera
menurut al-Ghazali memberikan maklumat yang salah serta
mengelirukan. Kesalahan dan pendustaan yang dilakukannya hanya dapat
diketahui dengan menggunakan akal. Apabila tanggapan akal bertentangan
dengan tanggapan pancaindera maka tanggapan pancaindera tidak dapat
mengatasi tanggapan akal. Al-Ghazali merasakan bahawa beliau perlu
berpegang dan percaya kepada tanggapan akal yang aksiomafirst principles
iaitu al-awwaliyyat seperti satu persepuluh lebih banyak daripada
tiga, dalam satu masa ada dan tiada, tidak boleh berkumpul pada suatu
benda, tidak boleh dikatakan dialah yang ada dan dialah yang tiada, dialah
yang wajib dan dialah yang mustahil.
Al-Ghazali
kemudiannya merasakan bahawa tiada sesuatu pun yang boleh menjaminnya
terselamat jika menggunakan akal sepertimana beliau pernah merasakan
terselamat jika berpegang dengan pancaindera.Jika tidak kerana akal,maka
beliau akan berpegang kepada pancaindera dan ada kemungkinan ada
perkara yang sebaliknya sepertimana akal dapat membuktikan kepalsuan
terhadap pancaindera.Sekalipun perkara itu tidak jelas ia tidak bererti
ianya tiada.
Perkara
tersebut berlanjutan apabila beliau memikirkan peristiwa-peristiwa yang
berlaku semasa tidur iaitu di dalam mimpi. Perkara yang terjadi di dalam
mimpi adalah benar sepertimana yang dapat dilihat dan ditanggapi oleh
pancaindera,akan tetapi kenbenarannya hanyalah dapat diketahui apabila
seseorang itu terjaga dari tidurnya dan mendapati ia tidak mendatangkan
apa-apa pun.
Jika pada waktu jaga akal dapat dipercayai sebagai benar dan nyata, namun mengapa ketika di dalam mimpi akal itu tidak dapat membezakan antara dunia realiti dan dunia mimpi (Al-Ghazali : 1991). Al-Ghazali berada di dalam keadaan ini selama dua bulan lamanya. Beliau akhirnya kembali pulih setelah kembali menilai semula penggunaan akal sebagai sumber untuk mencari kebenaran yang utama.
Jika pada waktu jaga akal dapat dipercayai sebagai benar dan nyata, namun mengapa ketika di dalam mimpi akal itu tidak dapat membezakan antara dunia realiti dan dunia mimpi (Al-Ghazali : 1991). Al-Ghazali berada di dalam keadaan ini selama dua bulan lamanya. Beliau akhirnya kembali pulih setelah kembali menilai semula penggunaan akal sebagai sumber untuk mencari kebenaran yang utama.
Beliau menukilkan:
“Dengan
perasaan aman dan yakin,ia dapat menerima kembali pengertian awalli
dari akal.Semua itu tidak mungkin berlaku dengan sebab dan penjelasan
tetapi hanya dengan nur yang dipancarkan Allah ke dalam batinku.Kita
hendaklah mencari sekuat tenaga yang perlu dicari supaya tidak lagi
perlu mencarinya lagi.Pengertian awalli ini tidak perlu dicari lagi
kerana ianya ternyata ada.Jika kita masih mencari apa yang sedia
ada,maka ia akan menjadi samar serta mengelirukan.”
Dengan menggunakan keupayaan akal,al-Ghazali meneruskan pengembaraannya untuk mendapatkan ilmu dan kebenaran terhadap sesuatu.Beliau memfokuskan kepada empat golongan pencari kebenaran di zamannya iaitu,al-Mutakallimun,al-Falasifah,al-Bathiniyyah, serta as-Sufiyyah. Al-Ghazali berharap beliau dapat menemui jawapan terhadap persoalannya salah satu dari kalangan empat golongan tersebut.Jika ianya gagal,maka akan tertutuplah hasratnya kerana tidak mungkin bagi beliau yang sudah meninggalkan konsep bertaqlid mahu menerimanya semula.Bagi beliau,orang yang bertaqlid tidak akan sesekali menyedari bahawa mereka sedang bertaqlid.
0 comments:
Post a Comment
Kata-kata melambangkan akhlak dan peribadi kita...
Justeru, berhikmahlah dalam melaksanakannya (^ ^,)