Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Sesungguhnya perjuangan itu tidak mengenal erti penat & lelah. Demi Islam tercinta, ia perlu diteruskan. Semoga usaha untuk menyampaikan risalah Islam ini diterima Allah sebagai salah satu amal jariah semasa menghadap-Nya pada suatu hari yang pasti akan tiba..”
blog's design by faizassyirazi. Powered by Blogger.

Thursday 19 May 2011

Taksub: Barah Umat Islam


Beberapa bulan lepas, saya ada menulis mengenai Ego sebagai satu barah dalam qiadah (kepimpinan) Islam (link). Sengaja penulis memilih istilah barah kerana sifat barah itu sendiri adalah berbahaya kepada penghidapnya jika tidak diubati pada peringkat permulaan. Hakikatnya tidak ubah seperti penyakit hati seperti mana penyakit hasad, riak, sombong dan sebagainya yang banyak dikupas oleh moralis Islam Imam al-Ghazali dalam Ihya' Ulumuddin, Ibn Miskawayh dalam Tahdhib al-Akhlaq, Al-Razi dalam Tib al-Ruhani dan moralis-moralis Islam yang lain. Kini, sampai masanya untuk penulis berkongsi dengan pembaca sekalian mengenai barah yang kian kronik dihidapi oleh umat Islam dewasa ini.


Apa itu taksub?

Taksub dan ketaksuban seringkali difahami sebagai berpegang kepada sesuatu tanpa melihat kepada kebenaran yang terangkum di dalamnya. Perkataan fanantik kerap digunakan untuk menggantikan perkataan taksub. Perkataan fanatik mengikut Kamus Besar Bahasa Melayu Utusan (1995: 476) bermaksud taksub, tegar hati, kuat pegangan, kuat keyakinan dan kuat kepercayaan. Fanatisme pula ialah kepercayaan yang sangat kuat, terlampau kuat atau kepercayaan yang kuat.


Fanatik pula?

Fanatik juga didefinisikan sebagai seorang yang menunjukkan keghairahan yang melampau dan kegigihan terhadap ketaatan membabi buta khususnya terhadap beberapa perkara kontroversi (sebagaimana dalam agama, politik atau falsafah). Biasanya seseorang itu menyeru terhadap pegangannya secara bersemangat dan ia adalah suatu desakan tanpa alasan dan tanpa tolak-ansur (Webster's Third New International Dictionary, 1986).


Taksub sehingga menjurus kepada pendewaan

Masyarakat Islam berdepan dengan banyak sikap taksub sama ada taksub dari sudut politik, sosial, ekonomi dan lain-lain. Taksub dengan parti politik akan membuat pendokongnya 'mentakwilkan' atau 'mempositifkan' tindakan pemimpin, walaupun tindakan tersebut nyata salah dan membawa kerugian pada umat. Taksub kepada individu pula, namun memuliakan individu sama ada guru atau orang-orang soleh adalah dibenarkan, tetapi mungkin juga membuatkan seseorang mendewa-dewakan individu tersebut dan pendewaan inilah yang ditolak.



Mana-mana yang mendakwa bahawa pandangan dia adalah satu-satunya pandangan yang benar, adapun yang lain adalah bathil lagi menyeleweng samada dalam apa jua sudut adalah merupakan ciri ghuluw di dalam fahaman Wahabi. Hal ini adalah seperti mana yang didefinisikan oleh al-Syaikh Muhammah Abu Zahrah di dalam menerangkan konsep dan pengertian salafiah di dalam Kitab Tarikh Madzahib al-Islamiyyah.


Sikap keterbukaan al-Syahid Imam Hasan al-Banna



Hasan al-Banna sebagai ikon utama perpaduan umat Islam




Al-Tasamuh dan Respon Qaradhawi

Prof Dr. Yusuf al-Qaradhawi ketika ditanya mengenai kaedah :

نتعاون فيما اتفقنا عليه، ويعذر بعضنا بعضا فيما اختلفنا فيه

“Saling bantu-membantu dalam perkara yang disepakati dan berlapang dada di dalam perkara yang diperselisihkan”

bahawa apakah ianya mempunyai dalil syarak? Bagaimanakah pula kita dapat bantu-membantu dengan ahli-ahli bidaah dan golongan yang menyeleweng? Bagaimana juga kita dapat berlapang dada dengan orang yang berselisih dengan kita apabila ia menyanggahi nas-nas Quran dan sunah? bukankah kita dituntut mengingkari dan meninggalkan tidak berlapang dada dan memaafkan? Bukankah al Quran ada menyebut;

فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ

"Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisih) tentang sesuatu perkara, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Quran) dan Rasul (sunnahnya)" (an-Nisa’: 59)



Lalu jawab beliau, kaedah sebegini hakikatnya diasaskan oleh al-Allamah al-Sayyid Rasyid Redha Rahimahullah, ketua madrasah (aliran) salafiah moden, pemilik majalah al Manar (majalah islam yang masyhur) dan pengarang kitab At Tafsir dan Fatawa serta risalah-risalah dan buku –buku yang banyak membri pengaruh kepada seluruh dunia islam. Kaedah tersebut dinamakan Kaedah Manar al-Zahabiah. Matlamat utama kepada kaedah ini ialah bantu membantu antara semua ahli kiblat dalam menghadapi musuh islam.

Bersambung..

0 comments:

Post a Comment

Kata-kata melambangkan akhlak dan peribadi kita...
Justeru, berhikmahlah dalam melaksanakannya (^ ^,)