Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Sesungguhnya perjuangan itu tidak mengenal erti penat & lelah. Demi Islam tercinta, ia perlu diteruskan. Semoga usaha untuk menyampaikan risalah Islam ini diterima Allah sebagai salah satu amal jariah semasa menghadap-Nya pada suatu hari yang pasti akan tiba..”
blog's design by faizassyirazi. Powered by Blogger.

Follow by Email

Tuesday, 10 May 2011

Masa itu kehidupan

Berbicara tentang masa, tentunya mempunyai perkaitan yang amat rapat mengenai perkara-perkara yang berkaitan dengannya seperti jam, kalendar dan sebagainya. Islam memandang masa itu sebagi suatu yang amat berharga dan tidak ternilai dek emas mahupun intan permata. Dalam Quran, Allah menggunakan lafaz sumpah ke atas masa seperti mana tercatat dalam Surah al-'Asr. Walaupun begitu, Muslim pada hari ini kebanyakannya gagal dalam aspek pengurusan masa mereka samada golongan profesional mahupun tidak disebabkan kegagalan mereka untuk menghayati dan menyelami apa yang diajar oleh Islam itu mengenai masa.

"Masa itu ibarat pedang, jika kita tidak memotongnya, maka ia akan memotong kita"
(Saidina Ali b. Abi Thalib)

Tidak perlu pergi jauh, di alam kampus misalnya; Jika kuliah @ tutorial bermula pada jam 2 pm, maka tidak semua pelajar yang hadir tepat pada masa tersebut sebaliknya ada yang hadir lewat 15 minit dan ada sehingga 5 minit sebelum berakhirnya kelas. Disebabkan mentaliti datang ke kelas hanyalah sekadar melepaskan tanggungjawab menanda kedatangan sudah memadai tanpa menekankan disiplin dalam menuntut ilmu. Di meeting2 persatuan, kelab, tanzim (organisasi) begitu juga. Agak sukar untuk berjalan tepat pada masa yang ditetapkan dengan kapasiti ahli yang mencukupi kerana mentaliti kebanyakan dari kalangan kita menganggap, jika meeting pada 8 pm maka waktu 'sebenar'nya adalah jam 8.30 pm.

Ingat 5 sebelum 5.

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Nabi s.a.w mengingatkan kita supaya merebut 5 perkara sebelum tibanya 5 perkara yang lain, iaitu;

1. Masa Muda Sebelum Tua


2. Masa Kaya Sebelum Miskin



3. Masa Lapang Sebelum Sempit


4. Masa Sihat Sebelum Sakit


5. Masa Hidup Sebelum Mati

Dunia pada hari ini berkembang dengan begitu pesat dalam pelbagai aspek khususnya dalam aspek ketamadunan manusia dan teknologi. Di sana terhadap perbezaan antara ketamadunan yang dibangunkan dengan Islam dan ketamadunan yang tidak didasari dengan Islam. Di Barat Misalnya, walaupun negara itu maju dengan segala material, namun kes2 jenayah berlaku setiap masa. Masyarakat di sana, akhlaknya punah ranah melainkan mereka yang berpegang dengan Islam sahaja yang terselamat. Sebaliknya negara yang membangun seiring dengan Islam boleh kita lihat Iran yang membangun bukan sahaja pada aspek ekonomi dan persenjataan negaranya malah roh Islam itu ada dalam diri masyarakatnya. Mudah kata mereka mengislamisasikan segala aspek dalam kehidupan mereka dan bersikap tegas dengan sebarang unsur yang tiada ciri keislaman. Firman Allah:

"Dan sekiranya penduduk negeri itu beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. tetapi mereka mendustakan (rasul kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan." (Surah al-Aaraf:96)

Perbezaan pandangan tidak seharusnya menjadikan benteng dalam pemikiran kita untuk menerima sesuatu yang baik dari pihak lain walaupun siapa mereka dan apa asal mereka. Selaras dengan sabda Nabi untuk Mukmin:

"Hikmah itu adalah barang peninggalan milik Mukmin, justeru itu ambilah walau di mana dijumpai"

Revolusi yang berlaku di beberapa buah negara baru-baru ini seperti Mesir dan Tunisia yang berjaya menumbangkan diktator mereka yang menjadi talibarut Amerika berpotensi untuk menjadi sebuah negara yang hebat jika mereka merancang dengan rapi dan teliti. Di sini, peranan gerakan Islam amat penting dalam memastikan misi mengislamisasikan kembali negara-negara mereka berjaya dengan jayanya.

Berbalik pada kemajuan masa, teknologi dunia kini berjaya menghasilkan pelbagai jenis jam tangan tangan yang susah dibaca seperti mana jam yang kita pakai pasa saat ini. Amati beberapa krateria jam dibawah :

1. Equalizer High Frequency 2





2. e35 JLr7





3. Oberon




4. e35 Geomesh




5. Eleeno Kion Elite






6. Tokyoflash 1000100101


7. Radioactive Active Reactor



8. Shinshoku



9. Kyokusen

10. Twelve 5-9 Q version



p/s : Cara baca jam? Fikir dulu macamana kaedahnya kemudian kalau tidak tahu juga, boleh tanyakan kepada saya.. Moga bermanfaat buat semua ^^,
Reactions:

0 comments:

Post a Comment

Kata-kata melambangkan akhlak dan peribadi kita...
Justeru, berhikmahlah dalam melaksanakannya (^ ^,)