Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Sesungguhnya perjuangan itu tidak mengenal erti penat & lelah. Demi Islam tercinta, ia perlu diteruskan. Semoga usaha untuk menyampaikan risalah Islam ini diterima Allah sebagai salah satu amal jariah semasa menghadap-Nya pada suatu hari yang pasti akan tiba..”
blog's design by faizassyirazi. Powered by Blogger.

Follow by Email

Monday, 29 July 2013

20 Ramadhan | Fathu Makkah

Tanggal 20 Ramadhan tahun ke-8 Hijriah, pasukan Muslimin berjumlah 10 ribu orang yang dipimpin oleh Rasulullah Saw berjaya menaklukki kota Mekah. Peristiwa penalukkan yang kemudian dikenal dengan nama Fathu Makkah itu dilakukan kaum Muslimin lantaran pelanggaran kaum Musyrikin Quraisy terhadap perjanjian Hudaibiah yang disepakati oleh kedua belah pihak dua tahun sebelumnya.


Setelah berlakunya penaklukkan atas kota Mekah, Rasulullah SAW memberikan jaminan keselamatan kepada warga setempat meskipun sebelumnya mereka adalah penentang keras ajaran Islam dan bahkan merekalah yang dulunya menyiksa kaum Muslimin sebelum hijrah ke Madinah. Pada hari yang sama, seluruh patung yang berada di sekitar Ka'bah dihancurkan. Kemenangan gemilang kaum Muslimin yang diperoleh tanpa pertumpahan darah itu tercatat abadi dalam al-Quran surat an-Nashr.

Sumber: IIR

Reactions:

1 comments:

  1. nice share. nice post. semoga bermanfaat bagi kita semua :)
    keep update!
    mobil baru

    ReplyDelete

Kata-kata melambangkan akhlak dan peribadi kita...
Justeru, berhikmahlah dalam melaksanakannya (^ ^,)