Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Sesungguhnya perjuangan itu tidak mengenal erti penat & lelah. Demi Islam tercinta, ia perlu diteruskan. Semoga usaha untuk menyampaikan risalah Islam ini diterima Allah sebagai salah satu amal jariah semasa menghadap-Nya pada suatu hari yang pasti akan tiba..”
blog's design by faizassyirazi. Powered by Blogger.

Wednesday 2 November 2011

Susulan Pembunuhan Rabbani: Afghanistan dan Pakistan akan siasat


Insiden pembunuhan tokoh haraki Afghanistan, Burhanuddin Rabbani (lihat sini) telah mengundang kerjasama Afghanistan dan Pakistan untuk melakukan siasatan rapi. Presiden Turki, Abdullah Gul berkata ketika dalam pertemuannya dengan Presiden Afghanistan Hamid Karzai dan Asif Zardari dari Pakistan, " kerjasama antara dua entiti ini amat penting bagi memastikan pembangunan mekanisma dalam menyiasat ke pembunuhan mantan presiden Afghanistan pada September lalu sebaik sahaja pulang dari Konfrens Kebangkitan Islam di Teheran.

Dalam pertemuan itu juga turut dibincangkan inisiatif bagi meredakan ketegangan antara dua buah negara berikutan meningkatnya serangan oleh puak Taliban . Kerjasama ini akan meningkatkan kesaling percayaan antara dua negara. Dalam pertemuan yang berlansung di Istanbul sempena dengan Konfrens Antarabangsa mengenai Afghanistan pada hari ini, menjadi titik pertemuan antara keuda negara. Kabul sebelum ini menuduh Islamabad tidak mahu bekerjasama dalam siasatan terhadap pembunuhan Profesor Burhanuddin yang dilakukan oleh pengebom bunuh diri dari Pakistan. "Kami 'luka parah' atas kematian Rabbani", Ujar Karzai. (pautan)




0 comments:

Post a Comment

Kata-kata melambangkan akhlak dan peribadi kita...
Justeru, berhikmahlah dalam melaksanakannya (^ ^,)