Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Sesungguhnya perjuangan itu tidak mengenal erti penat & lelah. Demi Islam tercinta, ia perlu diteruskan. Semoga usaha untuk menyampaikan risalah Islam ini diterima Allah sebagai salah satu amal jariah semasa menghadap-Nya pada suatu hari yang pasti akan tiba..”
blog's design by faizassyirazi. Powered by Blogger.

Saturday 30 May 2015

Pengajian Hingga Diuji: Suatu Muhasabah

Kurang 3 bulan untuk cukup setahun tidak menulis di sini. Masa terlalu terhad. Bermula saat ini, di sini akan menjadi medan tulisan ringan selain dari menjadi arkib untuk audit idea terdahulu. Hampir setahun, terlalu banyak peristiwa yang berlaku dari dunia yang berbeza. Namun tidak semua perlu diulas atau hendak ditanggapi dengan penulisan. 

Benar kata orang, cabaran paling besar bagi sarjana adalah untuk mendiamkan diri daripada menulis apa yang terbuku dalam hatinya. Pada saya tidak adalah masalah jika memang itu bidangnya, namun akan jadi bermasalah jika ia berada di luar bidangnya. Apatah lagi dengan lambakan media sosial Whatsupp, facebook dan sebagainya menyebabkan mata dan tangan kita tidak menang. Sekejap-sekejap hendak menulis komen, share atau menekan butang like. Jika perkara dan maklumat yang baik dan benar, Alhamdulillah, cuma yang dikhuatiri, sebaliknya dan itu yang banyak berlaku pada hari ini.




Soalnya bukan 'diam dari kebenaran', tetapi 'meletakkan keadilan pada sesebuah ilmu itu'. Hal ini yang diajar dalam dunia kesarjanaan. Jika hendak mengambil sesuatu sumber itu, bukan sekadar 'ma qaala', tetapi 'man qala' juga penting. Maka tidak hairan para ilmuwan peradaban Islam terdahulu juga mengajarkan perkara yang sama. Contoh mudah dalam disiplin ilmu al-jarh wa ta'dil dalam mengenalpasti keabsahan sesebuah riwayat waima dari sudut sanad dan matannya.

Malangnya dewasa ini, terlalu banyak sarjana segera yang lagaknya seperti pemegang PhD dalam semua bidang. Dalam isu global contohnya, menjadi agen penerangan kepada masyarakat pada masa sama dia langsung tidak pernah belajar tentang ilmu hubungan antarabangsa. Justeru dalam konflik seperti di Syria atau Yaman, kebanyakan golongan lepasan pengajian agama dari Timur Tengah melihat pertembungan antara Mazhab Sunni-Syiah, selari dengan propaganda yang dimuat naik dalam media barat.

Hal ini kerana silibus pengajian di kampus sudah disemai sentimen kebencian serta halalnya untuk mengkafirkan pihak yang berlainan fahaman. Ketika di bangku kuliah dahulu, hampir semua pensyarah yang mengajar agak ekstrim pandangan mereka. Bila diselidiki, sikap ekstrim mereka hanyalah berasaskan dari sumber sekunder oleh para guru mereka sewaktu belajar dahulu. 

Sebutlah mana-mana sumber yang mereka petik kebanyakkan tidak mewakili bahkan ada yang tidak ada kaitan langsung dengan pihak yang dituduh. Sehinggakan ada sumber yang dirujuk adalah terjemahan oleh agen CIA! Mungkin atas dasar 'thiqah', semua maklumat yang mereka terima tidak perlu dikaji lagi melainkan menerima dengan absolute. Pada sesetengah pihak, kajian demi kajian dibuat untuk menguatkan dapatan, bukan untuk tujuan pemurnian sumber. Lebih-lebih lagi wujud campur tangan-tangan gelap dalam badan politik.

Kegagalan untuk memahami realiti ini menjadi punca anak muda terpengaruh dengan agenda IS kononnya membela Sunni sekian lama di tindas oleh Syiah. Ironinya, memahami sepak terajang dunia global jauh lebih rumit daripada ilmu yang diajar di masjid dan surau. Tanpa disiplin ilmu yang tepat serta pengalaman yang baik, seseorang itu tidak dapat dianggap sebagai yang berautoriti dalam membicangkan sesuatu perkara itu. 

Bukan sekadar ilmuwan, bahkan kalangan Ulama pun ada yang 'tersilap' ijtihad hingga mengakibatkan ratusan ribu nyawa terkorban serta musnah sebuah negara. Dalam isu pergolakkan Timur Tengah, berdasarkan pembacaan terhadap sumber-sumber akademik, sehingga kini saya melihat analisis Tuan Guru Haji Abdul Hadi sentiasa selari dapatannya walaupun ia asing dari pandangan Ahli Majlis Kesatuan Ulama Sedunia yang lain dan asatizah PAS sendiri. Malangnya dalam isu ini, tidak ramai pula pihak hendak menyokong sepenuhnya pandangan beliau.

Berbalik soal PhD, tanpa dinafikan, PhD bukan ukuran utama semata-mata kerana ramai sahaja ilmuwan hebat dahulu tiada PhD. Pernah dikisahkan pensyarah saya dahulu, Syaikh Muhammad Abu Zuhrah ketika ditanya muridnya kenapa beliau tidak mempunyai PhD pada masa orang sekelilingnya sudah memiliki PhD. Katanya, "apakah aku masih perlu kepada PhD pada masa hampir kesemua pemegang PhD datang merujuk kepadaku dalam soal agama".

Memang benar, tetapi kita perlu tahu yang PhD itu hanyalah 'starter' semata-mata bukan penghabisan. Melalui pengalaman dalam penyelidikan selama bertahun barulah kita tahu bagaimana untuk menganalisa sesebuah maklumat itu dengan baik. Kajian atas kajian, teori atas teori, analisis atas analisis. Pengalaman ini hanya boleh dirasai setelah jerih payah menyiapkan tesis kedoktoran atau kesarjanaan dalam penyelidikan. Justeru usai PhD masih ada post-doc dan sabbatical leave sebagai kesinambungan daripada pengalaman yang dibina semasa PhD. Dengan kata lain, belajar itu tempohnya sepanjang hayat.

Sambung atau Tangguh

Bila mana bercakap soal buat PhD, ada dua keputusan yang ada; samada terus sambung atau tangguh seketika. Pada saya kedua-duanya ada kelebihan dan kekurangan, dan setiap orang berbeza perancangannya. Mengimbaui pengalaman menyiapkan tesis kesarjanaan (+ 1 monograf) hampir 3 tahun membuatkan saya rasa tangguh itu lebih baik. Namun hanya untuk seketika. Paling lama setahun kerana dikhuatiri 'mode' itu akan pergi tanpa kembali lebih-lebih lagi bagi mereka yang sudah selesa dalam alam kerjaya. Walaupun semak dan hutan belantara penyelidikan sudah ditebas, namun cabaran di hadapan tentu berbeza. Pada peringkat sarjana, kita berjaya mengagaskan sebuah teori atau keputusan yang natijahnya 'A'. Namun teori ini akan dikaji semula dan dimanifestasikan dalam bentuk model/modul yang boleh dimanfaatkan oleh masyarakat dan negara. Keputusannya mungkin boleh berubah kepada 'H' atau yang tidak pernah kita bayangkan.




Perjalanan Yang Panjang

Jika kita hendak ke UK, pasti banyak prosedur yang perlu dilalui. Waktu penerbangan sahaja memakan masa sehingga 12 jam, tidak masuk lagi dengan transit di mana-mana. Justeru, visa, kemudian pakaian yang bersesuaian, ubat-ubatan, bekalan makanan sementara serta duit perlu cukup. Kesemua bekalan adalah bergantung kepada tempoh masa yang kita ingin duduki. Semakin lama maka semakin banyak kuantitinya. Hal ini kerana dunia luar jika tidak biasa, akan jadi sangat terasing, baik kultur masyarakat, cuaca, makanan, dan sebagainya. Situasinya lebih mencabar kita kita pergi sebagai 'lone ranger'.

Maka lebih lagi dalam perjalanan dalam PhD. Perjalanan kita bakal lalui hakikatnya sebagai 'lone ranger' walaupun mungkin ada di samping kita ada pasangan hidup. Ironinya si suami/isteri sangat membantu jika memahami bebanan pasangan mereka dan terlalu besar pengorbanannya dalam menguruskan rumah tangga. Nasihat saya berdasarkan pengalaman sendiri selain dari membaca kisah rakan-rakan dalam DSG, berkahwinlah dahulu. Jika tidak, penyelia anda akan menjadi mangsa tempat meluah perasaan.

Selain dari persiapan luaran, persiapan dalaman juga penting - yang saya bahagikan kepada dua.

Persiapan pertama adalah dari sudut hubungan kita dengan Allah. Umumnya kita mengetahui bahawa ilmu dan hikmah itu milik Allah yang Dia berhak berikan kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Ilmu itu sifatnya cahaya dan fitrahnya hanya dapat menembusi hati dan fikiran yang jernih. Bagi hati dan fikiran yang dinodai dengan maksiat, maka amat sukarlah cahaya ilmu itu hendak tembus. Kisah nasihat Waqi' kepada muridnya Imam al-Syafie sepatutnya menginsafkan kita. 



Manakala yang kedua adalah persediaan dari sudut penguasaan sesebuah bidang ilmu itu. Ilmu itu tidak semestinya ilmu agama atau disampaikan oleh sarjana Islam, bahkan saya berpegang daripada mana sahaja ia datang, maka ia berhak untuk dipelajari. Dalam proses belajar, akan berlaku penerimaan dan penolakkan.

Jika hanya obses kepada ilmu hanya kepada Islam semata-mata tanpa menyedari sumbernya daripada Tuhan, maka tidak akan ada nama seperti al-Khawarizmi, Ibn Haytham, al-Biruni, Ibn Firnas, Ibn Sina dan ribuan tokoh yang rata-rata daripada mereka 'belajar' daripada sumber bukan Islam. Sarjana Barat dalam hal ini tidak pernah malu mengakui yang mereka terhutang kepada sarjana Islam, Antaranya W.E. Hocking (1873-1966) seorang professor Falsafah di Harvard pernah berkata, "aku yakin dengan pandanganku bahawa al-Quran mempunyai banyak ajaran yang diperlukan untuk mengembangkannya. Maka dapatlah dikatakan bahawa sehingga abad ke-13, Islam-lah yang membawa semua kemajuan yang dibanggakan oleh dunia Barat. Menariknya, Putera Wales (HRH The Prince of Wales) tidak kekok mengungkapkan perkara ini ketika menyampaikan ucapan bertajuk 'Islam and the West' di Oxford Centre for Islamic Studies: 

"...we have underestimated the importance of 800 years of Islamic society and culture in Spain between the 8th and 15th centuries. The contribution of Muslim Spain to the preservation of classical learning during the Dark Ages, and to the first flowerings of the Renaissance, has long been recognised. But Islamic Spain was much more than a mere larder where Hellenistic knowledge was kept for later consumption by the emerging modern Western world. 

Not only did Muslim Spain gather and preserve the intellectual content of ancient Greek and Roman civilisation, it also interpreted and expanded upon that civilisation, and made a vital contribution of its own in so many fields of human endeavour - in science, astronomy, mathematics, algebra (itself an Arabic word), law, history, medicine, pharmacology, optics, agriculture, architecture, theology, music. Averroes and Avenzoor, like their counterparts Avicenna and Rhazes in the East, contributed to the study and practice of medicine in ways from which Europe benefited for centuries afterwards. Islam nurtured and preserved the quest for learning. In the words of the tradition, 'the ink of the scholar is more sacred than the blood of the martyr'. Cordoba in the 10th century was by far the most civilised city of Europe. 

We know of lending libraries in Spain at the time King Alfred was making terrible blunders with the culinary arts in this country. It is said that the 400,000 volumes in its ruler's library amounted to more books than all the libraries of the rest of Europe put together. That was made possible because the Muslim world acquired from China the skill of making paper more than 400 years before the rest of non-Muslim Europe. Many of the traits on which modern Europe prides itself came to it from Muslim Spain. Diplomacy, free trade, open borders, the techniques of academic research, of anthropology, etiquette, fashion, various types of medicine, hospitals, all came from this great city of cities. 

Medieval Islam was a religion of remarkable tolerance for its time, allowing Jews and Christians the right to practise their inherited beliefs, and setting an example which was not, unfortunately, copied for many centuries in the West. The surprise, ladies and gentlemen, is the extent to which Islam has been a part of Europe for so long, first in Spain, then in the Balkans, and the extent to which it has contributed so much towards the civilisation which we all too often think of, wrongly, as entirely Western. Islam is part of our past and our present, in all fields of human endeavour. It has helped to create modern Europe. It is part of our own inheritance, not a thing apart."

Tokoh-tokoh ilmuwan Barat yang merintis enlightenment di Barat seperti Adelard of Bath, Peter Abelard, Robert Grossetteste, Alexander of Hales, Albertus Magnus, St. Thomas Aquinas tidak segan menjadi pelajar kepada ilmuwan Islam yang agung. Umpamanya Adelard of Bath (1080 – 1152M) pada kurun ke-12 dikatakan sempat belajar daripada Imam al-Juwaini (1028-1085M) bahkan asas teori algebranya sendiri berpasak daripada teori al-Khawarizmi. 




Justeru sehingga kini, saya belum menemui argumen yang kukuh tentang adanya pemisahan atau wujudnya istilah ilmu 'kafir' atau ilmu 'Islam'. Pemisahan antara mana-mana disiplin ilmu kerana terlalu obses dengan pandangan sendiri hanya merugikan umat. Dalam peristiwa Khandak, Nabi s.a.w. suka kepada ilmu (strategi) menggali parit daripada tamadun Parsi yang diperkenalkan oleh Salman al-Farisi. Natijahnya umat Islam memperolehi kemenangan.

Kerana itu dunia perkembangan ilmu pengetahuan hari ini dipelopori oleh Barat baik dengan disiplin ilmu yang hebat serta teknologi yang canggih. Sementara dunia ilmu Islam masih 'terperangkap' dengan soal hukum tanpa ada kesudahan. Bukanlah tidak penting soal hukum, tetapi asas ajaran yang dibawa oleh Nabi melebihi soal hukum. Soal pengurusan pentadbiran yang baik, pengurusan harta negara, sistem pendidikan yang baik, kelengkapan teknologi peperangan, kesemuanya falsafah ilmu yang bertungjangkan wahyu. Ibarat roda berputar dan masanya Islam sedang berada di bawah. Banyak faktornya, antara yang utama adalah kerana umat Islam meninggalkan ajaran Islam dan kerap 'Wrong Number'.

Selari dengan apa yang pernah diungkapkan oleh Syaikh Muhammad Abduh usai pengembarannya daripada dunia Islam dan Barat, "Ketika aku di Barat, aku mendapati Islam tanpa Muslim dan ketika aku di negara Arab, aku melihat Muslim tanpa Islam.

Oleh yang demikian, saya berpandangan amat rugi bagi mereka yang hendak sambung PhD bermula daripada 0 atau 'nothing'. Kurang tepat jika selepas mendaftar baru hendak mencari tajuk (melainkan buat MA coursework), atau masih tidak clear apa bahan yang hendak dibaca dan dibuat literatur. Lebih malang lagi jika tidak ada pengetahuan asas tentang apa yang hendak dikaji. Bercakap soal PhD adalah soal kualiti sepanjang tempoh 3 tahun, justeru perlu kepada visi dan misi yang jelas. Jika sebelum ini tajuk adalah pilihan penyelia, maka cukuplah setakat MA sahaja, mainkan memang itu pilihan hati kita.





Topik Tumpuan Kajian Masakini: Populariti atau Prioriti

bersambung...


5 comments:

  1. Subhanallah... artikelnya bagus bangatt.. terima kasihh

    ReplyDelete
  2. Makasih bu Naqi atas kesudian membacanya...

    ReplyDelete
  3. Wrong number - ayat amir khan kah? ^^

    Artikel ni menjawab persoalan2 sy, membuka mata sy.. thanx!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Indeed sis.

      Thanks juga kerana kesudian membaca.

      Delete

  4. Suka artikel shows that yiu are someone with good kbowledge ..its funny to say that its hard for malaysian to write these kind of blogs these days

    ReplyDelete

Kata-kata melambangkan akhlak dan peribadi kita...
Justeru, berhikmahlah dalam melaksanakannya (^ ^,)