Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Sesungguhnya perjuangan itu tidak mengenal erti penat & lelah. Demi Islam tercinta, ia perlu diteruskan. Semoga usaha untuk menyampaikan risalah Islam ini diterima Allah sebagai salah satu amal jariah semasa menghadap-Nya pada suatu hari yang pasti akan tiba..”
blog's design by faizassyirazi. Powered by Blogger.

Monday 21 June 2010

Hancur



BERITA HARIAN: Kekurangan penerapan dan latihan akhlak yang baik menyebabkan gejala salah laku seks berlaku di kalangan remaja. Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, berkata disebabkan itu, ajaran Islam tidak masuk ke dalam jiwa remaja menyebabkan mereka tidak takut melakukan maksiat.


“Kita kena kaji sistem pendidikan dari segi penerapan nilai Islam supaya anak muda kita berakhlak. Untuk menangani gejala keruntuhan akhlak anak muda mesti ada usaha bersepadu dari semua pihak.

“Kita memberikan kebebasan yang berlebihan kepada remaja hari ini dan saya menyarankan kita sekat sikit internet seperti yang dilakukan China dan Pakistan demi menjaga akhlak anak muda kita,” katanya kepada Berita Harian, semalam.

Beliau diminta mengulas laporan kajian Universiti Putra Malaysia (UPM) bahawa lebih 300 remaja Melayu di bandar dan luar bandar berusia antara 13 hingga 25 tahun mengakui terbabit dengan salah laku seksual dan gejala seks bebas, sehingga ada yang menggugurkan janin. Kajian itu juga menyatakan, sebahagian besar golongan remaja berkenaan mengakui menerima pendidikan agama mencukupi.


Sementara itu, Penasihat Majlis Agama Islam Johor, Datuk Noh Gadut, berkata remaja terbabit dengan gejala salah laku seks kerana tidak mendapat hidayah Allah walaupun mereka mengetahui hukum agama dan dosa melakukan zina.



“Sebab utama perkara sedemikian kerana remaja kita tidak menjaga solat dan kurang mengunjungi tempat seperti masjid atau majlis ilmu. Hukum Islam pada kelompok remaja berkenaan hanya menyentuh telinga saja dan bukannya jiwa mereka.

“Selain itu, cara ibu bapa mendidik anak dengan corak Barat turut menyumbang kepada masalah berkenaan disamping keengganan mereka mendengar saranan ulama untuk mengatasi gejala maksiat,” katanya.

Bekas Pegawai Agama Istana Negara, Datuk Abu Hassan Din, berkata kajian terbaru UPM itu boleh memberi kesedaran kepada masyarakat terutama ibu bapa mengenai realiti remaja sekarang yang mudah terpengaruh dengan rakan sebaya.

“Saya menyeru kepada ibu bapa supaya mengambil tindakan dengan memantau aktiviti anak serta meningkatkan pengawasan lebih-lebih lagi ibu bapa yang mempunyai anak gadis.

“Islam menyanjung tinggi remaja yang menjalani kehidupan dengan berlandaskan agama dan bukannya hawa nafsu,” katanya.

p/s : Isu keruntuhan moral yang melibatkan remaja Islam makin meruncing saban hari dan seolah-olah tiada berkesudahan. Biarpun satu pihak demi satu pihak tampil memberi kenyataan namun ianya tidak ubah seperti melepas batuk di atas tangga berikutan tiadanya tindakan drastik diambil demi 'membersihkan' jiwa-jiwa remaja yang sudah teruk tercemar. Kerajaan septutnya memandang berat akan hal ini dan bukan semata-mata menumpukan kepada pambangunan material semata-mata. Apa ertinya negara yang 'membangun' pesat namun masyarakatnya berakhlak punah. Berkata al-Marhum al-Syaikh Abu Ala al-Maududi rahimahullah taala, "Jika kita ingin melihat masa depan Islam, maka lihatlah anak-anak mudanya pada hari ini." Usaha-usaha membentas akar-akar maksiat haruslah segera dilakukan.

Masyarakat khususnya di kalangan anak-anak muda sepatutnya di dedahkan dengan ilmu pengetahuan bukannya disajikan dengan hiburan yang keterlaluan yang pastinya ia membawa kepada perkara-perkara negatif. Begitu juga dari sudut penyekatan kepada laman-laman web dan siaran tv yang mempunyai unsur-unsur negatif. Teringat kepada Kerajaan Negeri Kelantan yang beberapa bulan yang lalu melancarkan Internet Tayyibah yang berfungsi penuh di dalam menyampaikan maklumat kepada rakyat Kelantan di samping menyekat laman-laman web yang tidak elok. Syabas buat kerajaan pimpina Ulama. Di Iran, perkara sebegini sudah lama dilaksanakan hatta untuk berFB pun tidak dibenarkan berikutan kemampuan FB itu yang berpotensi meracuni minda masyarakat Islam. Baru-baru ini adanya usaha untuk menubuhkan 'baby hatch', namun perlu dikaji sejauh mana keberkesanannya. Dibimbangi masyarakat tersalah faham dan mengaggap tidak mengapa untuk berzina sehingga mengandung kerana akan ada pihak yang sedia 'membantu' meringankan bebanan mereka. Atas apa sekalipun, penyelesaian dari Islam sepatutnya diutamakan bukan dengan mereka-reka cadangan yang akhirnya jawapanya adalah kegagalan. Alahai Malaysia-ku yang 1..

3 comments:

  1. salam...
    anak-anak muda sekarang semakin hilang nilai islam dalam diri. boleh kata hampir setiap hari ada kes buang bayi. itu yang keluar di paper, yang tak keluar di paper, entah berapa banyak lagi agaknye bayi dibuang setiap hari. astaghfirullah...

    ReplyDelete
  2. Wslm,
    Inilah dinyatakan oleh Muhammad Qutb sebagai Jahiliah moden. dulu takat tanam hidup2 (prmpn shj), skg, xkira laki prmpn, sumer dibunuh dgn kjam.Byk indvidu yg akan dipersoalkan kelak.

    ReplyDelete
  3. klau hukum Al-Quran d jalan kan... cormfirm yiada hal bgni.... mencuri stakat 20sen pn owg tak brani pnya....

    ReplyDelete

Kata-kata melambangkan akhlak dan peribadi kita...
Justeru, berhikmahlah dalam melaksanakannya (^ ^,)