Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Sesungguhnya perjuangan itu tidak mengenal erti penat & lelah. Demi Islam tercinta, ia perlu diteruskan. Semoga usaha untuk menyampaikan risalah Islam ini diterima Allah sebagai salah satu amal jariah semasa menghadap-Nya pada suatu hari yang pasti akan tiba..”
blog's design by faizassyirazi. Powered by Blogger.

Follow by Email

Sunday, 2 January 2011

Coretan 2011

Alhamdulillah.. itulah ungkapan syukur yang penulis dapat luahkan setelah mana berjaya bersama-sama dengan sahabat-sahabat lain menjayakan ekspedisi dakwah GAMIS di KLCC dan diikuti dengan perhimpunan 1111 di Dataran Petaling Jaya puluhan jam yang lalu. Walaupun badan agak penat dan letih disebabkan kondisi tidak berapa sihat untuk menyertai program tersebut, namun Alhamdulillah Allah telah memberi sedikit kekuatan untuk terus melangkah ke medan dakwah. Sempat penulis mengambil beberapa gambar sebagai scene pada waktu kejadian.

suasana yang agak lenggang selepas countdown di sekitar KLCC yang sempat dirakamkan

Penulis kali ini tidaklah mendapat banyak kesempatan untuk bersama-sama dengan sahabat2 lain yang turun pada malam klimaks rentetan disebabkan pada kali ini terlibat dalam tugas menyediakan makanan untuk sahabat2 yang bertugas menyebarkan risalah dan berdakwah kepada masyarakat umum. Namun pengalamannya telah pun dikecapi pada sambutan tahun baru yang lalu . Ironinya, setiap usaha membantu Islam walau apapun metodnya adalah tetap dinilai oleh Allah sebagai suatu kebaikan jika hati ikhlas.

Terimbau kembali kisah seorang Mujahiddin di Afghanistan yang ditugaskan di bahagian dapur yang dijadikan bahan gurauan oleh sahabat2 semujahiddinnya yang turun ke medan tempur berhadapan dengan pihak musuh. Kata sahabat2nya, " kami yang bertempur dengan musuh inilah lebih berisiko untuk mati dan mendapat syahid berbanding dengan kamu yang hanya memasak untuk kami". Dia hanya diam kerana mungkin benar apa yang diungkapkan oleh sahabat2nya itu. Namun dia tetap mempasakkan keikhlasan sepenuhnya di dalam melakukan tanggungjawab yang telah ditaklifkan. Suatu hari, dengan izin Allah, khemah yang digunakan oleh si Mujahiddin tersebut telah dibom oleh pihak musuh sekaligus menyebabkan beliau dipilih oleh oleh Allah SWT sebagai seorang syahid walhal tugas beliau hanyalah sebagai TUKANG MASAK.

Kisah penulis kongsikan tersebut dapatlah dijadikan pedoman dan iktibar bagi mereka yang bergelar seorang pejuang. Kita hanya 'buat kerja', selebihnya Allah SWT yang memutuskan. Al-muhim, niat kenalah ikhlas.

sekitar dataran PJ

Perjuangan tidak terhenti pada malam tersebut yang berakhir kira2 jam 3.00 am namun tetap diteruskan pada keesokkan paginya di Dataran Petaling Jaya setelah puas 'berjaulah' hingga terlepas ke Shah Alam. Sekitar jam 9 lebih, perhimpunan 1111 bermula dengan senaman aerobik kemudian disusuli dengan aktiviti mengecat banner (lebih kurang 120 meter). Kemudian disusuli dengan pidato berantai yang membakar semangat mahasiswa dalam keadaan mereka 'hangat terbakar' dek bahang matahari. Kemudian dibentangkan deklasari mahasiswa yang secara keseluruahannya disepakati bersama. Perhimpunan tersebut bagaimanapun diakhiri dengan perasmian dan beberapa ucapan penghargaan dari GAMIS.

antara aktivis mahasiswa yang terlibat

muslimat yang mendominasi juga turut kelihatan dari jauh


Sekalung syabas dan tahniah kepada semua sahabat2 mahasiswa/I yang terlibat dalam menjayakan kedua2 program tersebut khususnya dari kontinjen UKM yang sanggup turun sehingga ke penghujung program. Kredit juga kepada Ust Ikram dan sahabat2 di atas sokongan dan bantuan kalian berikan kepada penulis dalam berpartisipasi dengan program tersebut.

2011 TAHUN PERUBAHAN MAHASISWA



Reactions:

0 comments:

Post a Comment

Kata-kata melambangkan akhlak dan peribadi kita...
Justeru, berhikmahlah dalam melaksanakannya (^ ^,)