Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Sesungguhnya perjuangan itu tidak mengenal erti penat & lelah. Demi Islam tercinta, ia perlu diteruskan. Semoga usaha untuk menyampaikan risalah Islam ini diterima Allah sebagai salah satu amal jariah semasa menghadap-Nya pada suatu hari yang pasti akan tiba..”
blog's design by faizassyirazi. Powered by Blogger.

Saturday 3 August 2013

Sambutan Hari al-Quds Antarabangsa: Puluhan Ribu Rakyat Palestin Berkumpul di Jerusalem al-Quds (Video & Gambar)



Berpuluh-puluh ribu rakyat Palestin meninggalkan rumah-rumah mereka dari seluruh Tebing Barat dan menuju ke Baitul Maqdis al-Quds untuk berdoa diMasjid al-Aqsa pada hari Jumaat terakhir bulan Ramadan, sempena Sambutan Hari al-Quds Antarabangsa semalam (2/8/13).

Zionis Israel mengenakan pemeriksaan ketat di sekitar pusat kawalan di Jerusalem al-Quds dan hanya sebahagian kecil yang dapat melepasi post kawalan manakala kebanyakan dari kalangan mereka dihalau pulang.

Rata-rata rakyat Palestin yang melalui post kawalan terpaksa melalui pelbagai jenis pemeriksaan dan terdapat sebahagian dari mereka terpaksa menunggu berjam-jam di bawah panas matahari ketika berpuasa sebelum bermulanya solat pada waktu tengahari.

TMV | PTV | PALTODAY |PALESTIN






























# Semalam ketika berpuluh ribu umat Islam di seluruh dunia khususnya di Palestin yang turun ke jalan berdemontrasi bersempena Sambutan Hari al-Quds Antarabangsa, terdapat segelintir dari agamawan (baca:Ustaz) di Malaysia yang cuba untuk melakukan sebotaj, kononnya ia adalah berbaur Syiah. Saya silap kerana selama ini hanya menyangka di Palestin sahaja ada usaha 'sebotaj' sambutan Hari Antabangsa al-Quds (baca di sini)... Ternyata di Malaysia ada juga. Mungkin kerana Syiahphobia, stigmatisme, allergic yang tidak bertempat, habis semua hendak dibabitkan hatta umat Islam di Palestin yang majoriti Sunni menjadi mangsa keadaan. 

Sungguh demikian, saya tetap yakin lagi percaya bahawa di Malaysia, rata-rata ustaz dan agamawan di negara ini lebih memahami isu Palestin dan mengenali siapa Zionis-Israel daripada rakyat dan pejuang Palestin (Hamas & Jihad Islam) sendiri...

# Maaf, saya sejujurnya berusaha untuk menahan dari mengeluarkan pandangan sebegini kerana menghormati bulan Ramadhan, namun semakin lama semakin melampau sikap sesetangah pihak yang tidak sudah-sudah membuat sesuatu yang merugikan Islam dan umat Islam sendiri. 

Biarlah ramai yang x setuju kerana apa gunanya berjuta orang setuju dengan pandangan kita (yang batil) sedangkan Allah murka. 

Wallahu'alam Wassalam.

0 comments:

Post a Comment

Kata-kata melambangkan akhlak dan peribadi kita...
Justeru, berhikmahlah dalam melaksanakannya (^ ^,)