Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Sesungguhnya perjuangan itu tidak mengenal erti penat & lelah. Demi Islam tercinta, ia perlu diteruskan. Semoga usaha untuk menyampaikan risalah Islam ini diterima Allah sebagai salah satu amal jariah semasa menghadap-Nya pada suatu hari yang pasti akan tiba..”
blog's design by faizassyirazi. Powered by Blogger.

Follow by Email

Saturday, 21 January 2012

Harry Potter: Illuminati & Pengaruh Satanisme II

Pada entri yang lalu (sini), saya telah telah menerangkan secara umum mengenai siri filem/novel Harry Potter, sedikit latar belakang penulisnya dan cetusan yang menginspirasikan kisah Harry Potter ini. Pada entri kali ini, akan dihubung kaitkan latar belakang pendidikan penulis Harry Potter, J.K Rowling dengan pengaruh organisasi illuminati.

simbol illuminati yang sentiasa 'diizzahkan

Keunikan dan ketinggian imiginasi JK. Rowling ini sebenarnya agak sukar dicapai melainkan di sana adanya punca atau penyebabnya. Gambaran JK. Rowling yang begitu mendalam mengenai ritual dan simbol pagan-okultisme ini adalah tidak lain dan tidak bukan berpunca dari dua latar belakang kehidupannya, iaitu di Edinburgh dan di Universiti Exeter. Pertama, bandar Edinburgh di mana Rowling menghasilkan novel Harry Potter yang pertama dan kedua di Universiti Exeter yang di sana terdapat pengajian mengenai okultisme.


Edinburgh

Kota Edinburgh yang terletak di Teluk Fort dan berhadapan dengan Laut Utara. Lokasinya di Barat Scotland berbatasan dengan kota Berwick On Tweed di Utara Great Britain. Di sebelah timur Edinburgh terdapat Kota Glaslow. Harry Potter telah dikenali dunia dengan kota kelahirannya di Edinburgh yang pada masa tempat itu adalah tempat pelarian utama para Ksartia Templar apabila beliau tewas di tangan Paus Clement V dan Raja Philips le Bel dari Perancis pada tahun 1307. Pada waktu itu, Scotland merupakan satu-satunya negara di Eropah yang bebas dari pengaruh Vatican. Ksatria Templar itu kemudiannya diterima dengan tangan terbuka oleh Raja Scotland ketika itu, Robert de Bruce.



Mereka kemudiannya menguasai sebuah syarikat tukang batu yang bernama Mason dan dari nama inilah mereka mendirikan markas organisasi rahsia mereka yang baru ( kini dikenali sebagai Freemasonry ). Dan sehingga kini, markas para Freemason di seluruh dunia dinamakan ‘Loji’, ‘Lodge’, atau Lodge yang berasal dari sebutan ‘Gilda’ atau asrama tukang batu Scotland yang bernama Loji ( klik di sini ). Antara yang lain, di Indonesia, terdapat satu cawangan Loji Freemasonry iaitu di Menteng, Jakarta Pusat yang dinamakan Gedung Bappenas.

Di Edinburgh inilah, para aktivis Freemason mempraktikkan ilmu sihir Kabbalah serta melakukan ritual Luciferianistik mereka. Di atas sebuah bukit yang berdekatan dengan Edinburgh (hanya 15 kilometer dari Pusat Templer kuno di Balantrodoch), para Templer ini membina sebuah kapal yang pada mulanya dinyatakan sebagai Kapal Keluarga namun walaupun setelah kapal itu siap dibina, kapal-kapal yang lain tidak boleh sesekali disebut sebagai Kapal Keluarga (disebabkan terlalu besar, mewah dan bernilai jika dipakai oleh keluarga). 

Adapun istilah ‘Keluarga’ itu hanyalah untuk ‘Keluarga Besar Templar’ atau ‘Persaudaraan Para Templer’. Pembinaan kapal ini telah diketuai oleh Willian St Clair. Kemudiannya, para aktivis Freemason dan Rosicrusian yang terpilih dan didatangkan khas dari beberapa buah negara Eropah untuk membina sebuah lagi kapal yang bernama Rosslyn Chapel. Ia juga dikatakan sebagai satu bentuk penghormatan kepada para dewa dewi dan sebagai satu bentuk tentangan kepada Gereja Katholik dan Paus. Dan inilah saat-saat yang mereka nantikan setelah begitu lama mereka ditewaskan oleh pihak Gereja.


Setelah diberi maklumat kepada pekerja-pekerjanya mengenai cara dan konsep pembinaan kapal ini, kapal ini kemudiannya dibina dengan sungguh unik dan tiada duanya di seluruh dunia. Kapal ini siap dibina sepenuhnya pada tahun 1450. Pelbagai daerah disekitar tempat pembinaan kapal itu secara tidak lansung dijadikan perkampungan demi menampung para Mason dan Rosicrusian yang bekerja untuk membina kapal ini. Arsitektural kapal tersebut sungguh unik dan tiada duanya di seluruh daratan Eropa, bahkan dunia. Mungkin boleh diungkapkan bahawa Kuil Herod (Haikal Sulaiman) yang mampu menyamai keunikan dan keindahan, serta keseraman arsitektural Rosslyn. Kapal ini juga mempunyai ciri-ciri kesenian sepertimana pada Kuil Herod dan hampir keseluruhan bahagian dari kapal ini dihiasi dengan simbol-simbol Masonik.


Di antara simbol itu adalah relief di dinding-dinding dan lengkungan-lengkungan yang menggambarkan kepala Hiram Abiff dan pembunuhnya, sebuah relief dari suatu upacara pembaiatan, dasar-dasar dari lengkungan, dan kompas-kompas. Kapal ini turut diwarnai oleh warna paganisme dan okultisme yang tulen, di mana di dalamnya bercampur elemen arsitektural gaya Mesir, Yahudi, Gothik, Norman, Celtik, Skandinavia, Templar, dan Masonik. Inilah klimaks dan hasil karyaan teragung para tukang batu (Mason) ketika itu. Salah satu aspek yang paling unik adalah puncak-puncak tiangnya yang dilatar belakangkan dengan tema bunga lili, kaktus, dan jagung, di samping bermacam-macam bentuk tanaman lainnya.

Disebabkan banyaknya elemen dekoratif pagan di dalam kapal ini telah memanggil seorang pendeta, yang menulis kisah tentang pembaptisan yang dilakukan oleh Baron Rosslyn, tahun 1589 mengeluh, : “Kerana kapal dipenuhi oleh patung-patung pagan, tidak ada tempat yang sesuai untuk menyelenggarakan Sakramen”. Ini bererti tiadanya tempat yang bersih dari simbol-simbol paganisme. Namun pada tanggal 31 Ogos 1592, hasil tekanan yang dilakukan terhadap Baron Oliver St. Claire dari Rosslyn, altar kapal yang berbentuk pagan ini dihancurkan. Antara yang lainnya, perkataan ‘Rosslyn’ sendiri dalam bahasa Gaelik bermaksud “Pengetahuan kuno yang diwariskan dari generasi ke generasi”, ini memiliki maksud yang sama dengan Kabbalah yakni “Pengetahuan Rahsia kuno yang diturunkan secara turun-temurun melalui lisan”.

Apa yang ingin dikaitkan dengan perkara ini adalah kerana adik kandung JK. Rowling, Diana, tinggal di kota ini. Dan ketika mengarang novel pertamanya, atau mungkin novel-novel berikutnya, Rowling menumpang di rumah Diana tersebut. Rowling biasa menulis di kafe-kafe di sekitar rumahnya itu. Namun tidak diketahui apakah dia melawat atau melakukan pemerhatian dengan mengunjungi Rosslyn Chapel, ataupun dia melakukan wawancara malah bersahabat erat dengan sejumlah tokoh Mason di sana. Yang jelas adalah warna Okultisme yang memang banyak di Edinburgh, memang menjadi “darah” bagi siri Harry Potter-nya.

Universiti Exeter

Motto Universiti Exeter adalah “Lucem sequimur” yang bererti “Kami Mengikuti Cahaya”. Secara umumnya, istilah “cahaya” di sini dipersepsikan sebagai ilmu pengetahuan. Namun dalam tradisi paganism-codex, “Light” atau “Cahaya” merupakan nama lain daripada “Lucifer”. Wikipedia (sini) menyebut Exeter sebagai sebuah kota di Inggeris. Merupakan ibu kota Devon. Penduduknya berjumlah 100,000. Di kota ini ada sebuah katedral, daripada runtuhan sebuah istana peninggalan kerajaan Romawi. Exeter dibangun oleh bangsa Romawi, yang menyebutnya Isca Dumnoniorum. Setelah mereka meninggalkannya dan diganti oleh bangsa Anglo-Sakson abad ke-7, nama ini diubah menjadi Exeter. Kemudian Exeter menjadi pusat perlawanan dalam penaklukan Normandia. Sekarang kota ini menjadilokasi Meteorological Office, yang meramalkan cuaca di negeri ini.


Apa yang menariknya, di bawah keterangan ini ada sub topik “Kota Kembar” yang memaparkan perkaitannya iaitu Rennes di Perancis. Itu bererti Exeter banyak persamaan dengan wilayah di selatan Perancis yang sejak dulu memang penuh dengan kepercayaan Kabbalah. Sekurangnya ada tiga tempat di sini yang menggunakan istilah “Rennes” yakni Rennes Le Chateau ( legenda Grail dengan Pastor Berenger Sauniere, dipaparkan secara panjang lebar dalam buku “The Holy Blood, Holy Grail” ), Rennes Le Bans, Coustassa ( misteri kematian Abbe Antione Gelis yang sehingga kini tidak terungkai ), dan Pyrennes, nama pergunungan di mana banyak kota-kota kecil ada di sekitarnya. 

Di wilayah ini juga ada kota kecil bernama Provence, di mana untuk pertama kalinya ajaran Kabbalah yang biasanya diwariskan dengan lisan, dibukukan. Tahta Suci Vatican meletakkan daerah ini sebagai sarang Heresy. Kerana itu, selatan Perancis sehingga kini merupakan daerah yang ketinggalan di dalam pembangunan material (diabaikan) dan dibiarkan tumbuh dengan sendirinya.

Orang-orang di sini percaya, jasad Maria Magdalena iaitu seorang yang sangat dipuja oleh persaudaraan-persaudaraan rahsia okultisme seperti Illuminaty, Templar, Rosikrusian, dan Freemasonry sehinggakan Maria Magdalena dianugerahi gelaran ‘Iluminatrix’ yang bererti “Cahaya di atas Cahaya”, serupa dengan arti nama Lucifer. Dan ini menyebabkan adanya larangan rasmi untuk menggali tanah di sekitar daerah ini bahkan untuk menanam sebatang pohon pun tidak dibenarkan. 

Selatan Perancis merupakan daerah kuno yang sudah ditinggalkan dan memiliki kepercayaan yang lampau sebelum kelahiran agama Kristian lagi. Terdapat banyak terowong di bawahnya yang saling berhubung antara satu dengan yang lain. Rahsia-rahsia dan mitos di sini, antara lainnya adalah harta karun Templar yang dipercayai ditanam di sini. Kononnya, Yoseph Arimatea menyelamatkan Maria Magdalena dari Jerusalem ke Perancis Selatan ini dan Maria meninggal dunia di sini. Pada setiap tahun iaitu pada 22 Julai akan diadakan Festival Magdalena di selatan Perancis.


Larangan menggali tanah di Rennes

Universiti Exeter, tempat di mana selama empat tahun JK. Rowling mengikuti kuliah bahasa Perancis, sebenarnya tidak asing lagi sebagai sebuah pusat pengajian yang memfokuskan dengan ritual-ritual pagan-okultisme seperti Druid, Celtics, dan Kabbalah. Hal ini tidaklah pelik kerana kota ini memang dibangunkan oleh bangsa Romawi yang memang akrab dengan ritual-ritual seperti itu. Bahkan walaupun mereka kemudiannya menerima agama Kristian, namun masih banyak simbol-simbol pagan-okultis yang tetap dipertahankan walau di dalam Vatican City sekalipun, dan banyak juga yang diambil sebagai sebahagian dari ritual Gereja.

*to be countinue..

Reactions:

0 comments:

Post a Comment

Kata-kata melambangkan akhlak dan peribadi kita...
Justeru, berhikmahlah dalam melaksanakannya (^ ^,)