Kemenangan Yang Hampir

Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu kemenangan yang nyata (Surah al-Fath 48:1)

Memaknai Hidup Dengan Perjuangan

Jadilah penolong-penolong agama Allah dalam menegakkan agamaNya di muka bumi ini

Kalam Murabbi

Amanat Untuk Pemuda dan Pemudi

Kesatuan Ummah

Kemudian jika kamu berselisih tentang sesuatu perkara, maka kembalilah kepada Allah dan Rasul (Surah An-Nisa’4:59)

Pedulisme dan Faham

Barangsiapa tidak mengambil berat tentang urusan umat Islam, maka bukanlah mereka daripada kalangannya (HR al-Bukhari)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Sesungguhnya perjuangan itu tidak mengenal erti penat & lelah. Demi Islam tercinta, ia perlu diteruskan. Semoga usaha untuk menyampaikan risalah Islam ini diterima Allah sebagai salah satu amal jariah semasa menghadap-Nya pada suatu hari yang pasti akan tiba..”
blog's design by faizassyirazi. Powered by Blogger.

Monday 26 July 2010

Keris '10


p/s : Klik pada gambar untuk besarkan gambar.

" Islam memimpin transformasi ummah"

Thursday 22 July 2010

Polemik kesatuan bermazhab


Alhamdulillah, agak lama penulis tidak 'berkarya' disebabkan masa tidak mengizinkan. Bermula semalam (22/7/10) penulis berkesempatan untuk menghadiri Seminar Pemikiran Islam Peringkat Kebangsaan II Anjuran Jabatan Akidah Dan Pemikiran Islam, Akademi Pengajian Islam,Universiti Malaya pada 20-22 Julai ( walaupun lewat sehari ). Bersama2 sahabat penulis, Akhi Zaim, kami berulang alik ke UM selama 2 hari berjalannya seminar tersebut. Bagaimanapun, ianya cuma selingan sahaja dan bukanlah pokok perbahasan utama yang ingin di utarakan kepada sahabat2 sekalian. Ironinya, banyak input-input yang bermanfaat yang penulis perolehi di seminar yang bertemakan, "Al-Asha`irah dan Cabaran Mutakhir".

Di dalam seminar tersebut yang dihadiri oleh puluhan cediakawan dan ilmuan Islam termasuk dari negara2 Timur Tengah, dan antara topik yang dikupas adalah berkaitan dengan isu-isu semasa aqidah terutamanya yang berkisar dengan masalah perkhilafan antara Manhaj ASWJ dan Salafiyyah Wahabiyyah. Bagaimanapun, secara keseluruhannya, ianya tidaklah berbentuk menyalahkan mana-mana pihak walaupun di sana terdapat juga 'isu2 yang panas' yang didedahkan, namun dalam konteks menjaga kemaslahatan umat Islam, soal kesatuan haruslah diutamakan. Hal ini bergantung kepada individu masing-masing untuk menilai sejauhmana dharuriy penyatuan berbanding dengan dharuriy perpecahan yang adalanya sehingga membawa kepada gejala takfir sesama muslim.

Usaha-usaha merekonsilasikan atau mencerahkan antara umat Islam yang terdiri dari pelbagai mazhab dan aliran wajar disambut dengan baik baik samada dari kalangan Ahl Sunnah, Wahabiyyah waima saudara Islam dari kalangan Syi'ah sekalipun. Hal ini sekaligus dapat menjauhkan sikap fanatik atau ektrim terhadap sesuatu aliran tersebut melebihi Islam itu sendiri. Setiap aliran dan mazhab ada manhaj tersendiri dan hujah masing2 dan ia sepatutnya menjadikan sikap toleransi antara satu sama lain dan bukannya membunuh atau menindas mereka yang tidak sefahaman dengannya. Hal ini pastinya menguntungkan pihak kuffar di dalam menjahanamkan Islam itu sendiri. Namun perlu diingatkan, segala bentuk keganasan terhadap Muslim lain dan sikap ekstrim WAJIB dijauhi.

Realiti yang berlaku, masalah timbul dari kalangan pengikut yang bertaqlid buta dan malas belajar lalu lahirlah golongan pseudo terhadap sesuatu fahaman itu. Dunia Islam hari ini seolah-olah habis ikhtiar untuk menangani soal konflik di dalam fahaman kerana masing-masing mendakwa bahawa merekalah firqah naajiyyah dan adapun yang lain adalah ahlul bid'ah. Isu-isu yang sepatutnya mereka tumpukan adalah seperti isu Palestin, isu keruntuhan moral masyarakat dan keadaan Islam itu sendiri. Namun perlu diingatkan bahawa, isu-isu tersebut tidaklah lari daripada perkaitannya dengan fahaman atau pegangan sesuatu akidah sebagai contoh berlakunya pengeboman oleh pihak malaun di Zahedan, Iran dan di Iraq baru2 ini.

Ada baiknya semua pihak mengimbas kembali Risalah 'Amman (rujuk di sini) yang telah disepakati pada enam tahun lalu, kenyataannya bertulis :

"Siapapun pengikut salah satu dari empat mazhab hukum Islam Sunni (Hanafi, Maliki, Syafii dan Hambali), dua mazhab fiqh Islam Syi'ah (Ja’fari dan Zaidi), mazhab fiqh Islam Ibadhi, serta mazhab fiqh Islam Zahiri adalah Muslim. Menyatakan pengikut (mazhab) tersebut sebagai kafir adalah hal yang mustahil dan dilarang. Sudah pasti bahwa darah, kehormatan dan hartanya adalah terjaga. Selain itu, berdasarkan fatwa Syeikh Al-Azhar, adalah tidak mungkin dan tidak diperbolehkan untuk menyatakan kafir kepada penganut aqidah al-Asy’ari atau yang mempraktikkan tasawuf dengan benar (sufi). Demikian juga, tidak mungkin dan tidak diperbolehkan untuk menyatakan kafir kepada pengikut pemikiran Salafi yang tidak menyeleweng. Hal yang sama juga tidak mungkin dan tidak dibenarkan untuk mengkafirkan kepada kelompok Muslim manapun yang meyakini Tuhan subhânahu wa ta’âlâ dan utusan-Nya shallallâhu ‘alaihi wa (âlihi wa) salâm, rukun iman, dan rukun Islam, dan yang tidak mengingkari segala prinsip utama agama"

Pengajaran, jangan cepat melatah.

Wednesday 21 July 2010

SEMINAR PEMIKIRAN ISLAM PERINGKAT KEBANGSAAN II





SEMINAR PEMIKIRAN ISLAM
PERINGKAT KEBANGSAAN II

Anjuran:
Jabatan Akidah Dan Pemikiran Islam,
Akademi Pengajian Islam,
Universiti Malaya Kuala Lumpur

Pada:
20 & 21 Julai (Selasa - Rabu)

Tempat:
Akademi Pengajian Islam,
Universiti Malaya Kuala Lumpur


OBJEKTIF:
Seminar ini diadakan dengan objektif seperti berikut:

1. Memperkasa al-Asha`irah sebagai mazhab arus perdana di Malaysia.
2. Mendedahkan beberapa cabaran mutakhir mazhab al-Asha`irah di Malaysia.
3. Mengetengahkan kesesuaian al-Asha`irah sebagai pegangan kaum Muslimin di Malaysia demi untuk perpaduan ummah.
4. Menghasilkan sebuah buku untuk rujukan mahasiswa dan masyarakat awam di Malaysia dalam bidang pemikiran akidah Islam.

TEMA:


“Al-Asha`irah dan Cabaran Mutakhir”

Tema di atas akan dibahaskan dalam bidang-bidang kajian seperti berikut:

• Tradisi al-Asha`irah dalam wacana keilmuan Islam
• Konsep Ahl al-Sunnah wa al-Jama`ah dan perbahasan di sekitarnya.
• Cabaran mutakhir al-Asha`irah di Malaysia.
• Al-Asha`irah dan perpaduan ummah di Malaysia

Maklumat selanjutnya sila klik

Saturday 10 July 2010

Warkah buat mahasiswa ( Siri 2 )

bukan sekadar beretorik di dalam membawa slogan namun sentiasa bersedia memperjuangkannya walau apa jua situasi sekalipun

Pada posting sebelum ini, penulis telah menjelaskan peranan 'sebenar' seorang mahasiswa secara muqadimahnya berdasarkan amanat yang dinyatakan oleh al-Marhum al-Maududi. Pada siri ke-2 ini, al-Maududi memperincikan lagi tugas-tugas mahasiswa Islam sebagai rantai-rantai kepada perjuangan ganerasi terdahulu demi menyelamatkan ganerasi kita yang akan datang apatah lagi ganerasi kini sudah punah kebanyakannya kesan dari memakan racun pihak kuffar.

Al-Maududi melanjutkan :

Kewajipan memindahkan perbendaharaan tamadun pada generasi akan datang

Sesungguhnya bumi yang saudara-saudara hidup di atasnya ini telah pun diteroka oleh orang-orang yang terdahulu dari saudara supaya tamadun Islam dapat bertapak di atasnya, supaya dikuatkuasakan pelaksanaan peraturan-peraturan hidup yang mereka anuti dan supaya diperintah oleh undang-undang yang dianggap benar dan peraturan-peraturan sistem kerja yang mereka fikirkan baik.

Perlu kita ingat bahawa kekalnya generasi Islam adalah bergantung penuh di atas usaha generasi yang akan datang untuk memindahkan tamadun Islam dalam bentuk hidayah ketuhanannya yang kita warisi dari nenek moyang kita yang mulia dan yang telah membezakan kita dari bangsa-bangsa lain di dunia.

Sudah pasti bahawa setiap orang Islam tidak akan kekal, tetapi umat Islam boleh kekal sepanjang masa, dengan syarat ada kemampuan yang diperlukan dalam setiap peringkat masa untuk memindahkan perbendaharaan tamadun kepada generasi yang akan datang. Pemindahan ini hendaklah sentiasa berjalan dalam setiap pertukaran generasi.

Sekiranya kita tidak sanggup mengekalkan sifat-sifat istimewa tamadun yang membezakan umat kita itu, dan generasi muda kita pula tercekup dengan tamadun asing, katakan tamadun Amerika umpamanya, lalu terpengaruh dengannya dan terbentuk dengan acuannya tidak lagi dengan acuan tamadun Islam, maka lambat laun bumi ini akan bertukar menjadi bumi Amerika.

Ya, generasi Islam akan tinggal di bumi itu, tetapi ianya dibentuk dengan acuan Amerika yang menandakan tamadun Islam tidak lagi kekal di atas bumi yang dikhususkan untuk umat Islam. Itulah yang menandakan kekalnya tamadun lain yang menghapuskan identiti kebangsaan kita atau dengan lebih tepat identiti keislaman kita.

Maka hendaklah saudara-saudara mengamati kedudukan masalah yang dihadapi oleh pelajar-pelajar ini dan memahami bagaimana penting peranan masalah ini dalam sejarah. Masalah ini tidaklah merupakan masalah pelajaran semata-mata, bahkan ianya juga menjadi masalah yang mempunyai hubungan langsung dengan adanya identiti Islam dan juga dianggap menjadi masalah hidup mati identiti itu secara terus menerus.

Hidup kita tidak akan kekal sebagai satu umat Islam melainkan apabila kekalnya anak-anak muda kita yang sedang melalui peringkat pembentukan dan persediaan di pusat-pusat pengajian dan pendidikan. Kekal dalam erti berpegang teguh dengan tamadun Islam, mengibarkan benderanya serta menyeru kepadanya.

Dua cara untuk memindahkan perbendaharaan tamadun.

Tujuan ini tidak akan terlaksana melainkan dengan dua jalan.

Jalan pertama: Mahasiswa sendiri hendaklah bergerak melaksanakannya.

Jalan kedua: Pemerintah hendaklah merangka polisi pelajaran dan pendidikan yang boleh mencapai kepada tujuan ini.

Bersambung..

Friday 9 July 2010

Siapa Ikram?


Kemunculan Ikram yang mendakwa sebagai sebuah gerakan dakwah cawangan Ikhwan baru-baru ini menarik perhatian ramai pihak. Mungkin jika tidak muncul isu Dr. Asri dan gerombolan ilmuannya menyertai Umno, Ikram mungkin menjadi pilihan pengulas politik untuk melihat kewujudan sebuah faksi Islam yang menyertai atau sekurang-kurangnya lunak dengan Umno.

Dakwaan IKRAM menyertai politik atau secara khususnya Umno mungkin terlalu awal atau dangkal untuk dianalisis dalam sebuah kertas kerja. Tetapi bagi mereka yang sangat berpengalaman dengan sebuah gerakan yang mendakwa mempunyai akarnya kepada kepada Ikhwan Muslimin (Alami) Mesir, ia bukanlah suatu yang rumit untuk melihat ke manakah arah dan haluan yang akan ditempa oleh gerakan ini. Walaupun ia mendakwa untuk menumpukan fokusnya sebagai sebuah gerakan dakwah yang terbuka, ia tidak terlepas dari kaitannya dengan politik semasa.

Perlu difahami bahawa IKRAM bukan sebuah pertubuhan dakwah seperti Jemaah Tabligh Perkim, Yadim, Hikmah atau agensi kerajaan yang lain. Ia bukan gerakan dakwah yang hanya bergiat dalam ertikata dan aktiviti yang sempit seperti kebajikan dan pendidikan semata-mata. Fahaman Ikhwan terhadap dakwah adalah ingin menegakkan tuntutan Islam yang syumul khususnya dalam politik bagi merealisasikan semua objektif pelaksanaan Islam dengan lebih berkesan.

Oleh itu, samada suka atau tidak, terbuka atau berselindung gerakan ini tidak dapat lari dari hakikat terlibat dalam politik. Justeru apakah kehadiran mereka ini akan menambah kekuatan force politik gerakan Islam atau sebaliknya melemahkannya lagi. Jika ianya positif apakah potensi yang dapat dikembangkan, jika sebaliknya apakah kehadirannya akan dapat menyaingi gerakan Islam semasa dan seterusnya dimanipulasi oleh musuh gerakan Islam bagi memecahbelahkan kebangkitan Islam itu sendiri.

Bagi mereka yang baru dalam dakwah dan ingin melihatnya sebagai suatu perkembangan biasa, ia bukanlah suatu isu. Tetapi bagi aktivis gerakan Islam, gerakan ini mempunyai kaitan sejarah yang agak kontroversi khususnya di mata pendokong ABIM dan PAS. ABIM dan PAS yang sangat terkesan ekoran dari infiltrasi yang dilakukan oleh IRC. Semua ini dilakukan oleh IRC yang menjadi root kepada kebangkitan baru ini di atas nama dakwah dan tarbiyyah. Dakwah dan tarbiyyah adalah lebih utama dan aula dari perjuangan politik kepartian. Hal yang sama juga dilakukan oleh Arqam apablia menyatakan apakah perjuangan Islam ini dimonopoli oleh gerakan politik sahaja. Tetapi mereka ini dilihat tetap mempunyai kecenderungan politik sehingga Abuya mendakwa bahawa beliau berhak dan berpotensi bagi mengantikan kepimpinanan politik Malaysia malahan dunia suatu hari nanti.

Kedatangan Arqam menyukarkan PAS yang terpaksa menerima kritikan Abuya terhadap perkembangan Syiah di dalam parti itu. Ketika Arqam berpengaruh, PAS tidak dilihat sebagai sebuah gerakan dakwah walaupun politik adalah memenuhi tuntutan makna dakwah Islamiah. PAS pula sukar menyatakan sokongannya secara terbuka kepada Arqam justeru pembabitan gerakan itu dalam isu akidah dan sebagainya.

Apakah kehadiran IKRAM dalam bentuk sebuah gagasan yang memayungi beberapa gerakan seperti JIM, Haluan, Isma dan lain-lain tidak membayangkan IKRAM lebih dominan dari PAS yang telah pun berusaha memayungi gerakan Islam menerusi naungan politiknya. Apakah naungan dakwah yang diusahakan oleh IKRAM itu lebih ampuh dan mampu merentasi perbezaan politik antara PAS dan UMNO atau hanyalah sebuah retorik semata-mata kerana perbezaan ideologi politik inilah yang membezakan status mereka sebagai sebuah gerakan Islam atau sebaliknya. Apakah percubaan ini tidak dilihat sebagai ulangan cadangan penyertaan ahli-ahli IRC ke dalam PAS dan UMNO bagi menguasai kepimpinan kedua-duanya, tetapi dalam bentuk yang lebih terbuka bagi mengelakkan prasangka.

Dakwaan afiliasi IKRAM dengan Ikhwan juga dipertikaikan PAS justeru Ikhwan tidak pernah mempunyai cawangannya secara rasmi di negara ini. Faksi Ikhwan Alami yang kononnya mewakilkan IKRAM sebagai cawangnnya di negara ini hanyalah pandangan segelintir pihak di dalam Ikhwan. Secara rasminya Ikhwan mempunyai hubungan baik dengan PAS dan mendapat restu untuk bergerak dalam politik justeru ruang luas yang milikinya berbanding gerakan itu di Mesir. Apakah IKRAM masih sanggup menggunakan logo Ikhwan bagi menjustifikasikan keutamaan dakwah berbanding politik dan seterusnya menyaingi PAS dalam arus kebangkitan Islam di negara ini.

Semua ini walaupun dapat dijawab oleh pimpinan IKRAM seperti melalui hujah harus berbilang-bilang jemaah atau Adab Ikhtilaf dan lain-lain, ia tidak dapat mengelakkan diri dari menjadi saingan PAS. Mungkin dalam masa lima tahun atau setelah merasakan dirinya kuat dan dikehendaki, IKRAM boleh mengistiharkan dirinya sebagai sebuah parti politik atau menjadi afiliasi politik kepada mana-mana parti politik yang hauskan imej dan pendekatan Islam yang berbeza dengan PAS. PAS pastinya tidak mahu sebuah organisasi yang mempunyai matlamat yang sama dengannya kerana ia lebih banyak menyukarkan parti itu dari menyenangkannya. Setidak-tidaknya ia menyukarkan proses kaderisasi di kalangan penuntut Institusi pengajian tinggi oleh PAS. Hal ini telah lama berlaku kepada ABIM yang sehingga kini telah kehilangan penguasaannya di univerisiti tempatan. Itu belum dikira lagi dengan saingan dari Kelab UMNO atau aliran fahaman mazhab dan gerakan Islam luar negara turut mengintai peluang.

Hal ini telah dijawab dengan mudah oleh kepimpinan PAS seperti Mursyid Amnya Tuan Guru Nik Abdul Aziz bahawa parti Islam itu boleh bubar jika apa yang diperjuangkannya boleh dipenuhi oleh UMNO. Tidak timbul isu PAS ingin menjadi penaung atau ketua dalam konteks politik malah apatah lagi dakwah. Politik tidak dapat dinafikan lagi melibatkan persaingan hatta pada tahap dalaman sesebuah organisasi apatah lagi jika ia diwakili oleh parti yang berbeza ideologi atau pendekatan.

Cadangan Adab Ikhtilaf bagi mengatasi masalah ini di kalangan gerakan Islam sehingga kini nampaknya tidak berkesan. Ia mungkin boleh diwar-warkan di peringkat teori namun amalannya sangat kurang apatah lagi gerakan Islam masih jarang duduk semeja membincangkan masalah mereka secara terbuka. Mungkin ini boleh menjadi fokus utama IKRAM dalam merealisasikan pendekatan ummah centric yang mereka dakwa lebih utama dari dari parti centric yang menjadi amalan PAS. Jika ini dapat diusahakan oleh IKRAM ia akan dilihat bermakna dalam konteks islah di negara ini. Jika ia merelakan dirinya dijadikan wadah bagi melindungi penyelewengan dan kepalsuan politik menerusi program-program dakwahnya, niat IKRAM untuk menerajui kebangkitan Islam menerusi gagasan dakwah tidak akan ke mana-mana. Sejarah silam perlu dijadikan renungan oleh IKRAM dalam menempatkan dirinya di kancah perjuangan Islam yang tulen di negara ini. (link)

oleh Prof. Dr Badlihisham Mohd Nasir

p/s : Biarpun di sana adanya t'addud jama'ie dengan gerakan Islam yang lain, namun matlamatnya tetap satu, mahu mendirikan negara Islam yang melaksanakan undang-undang Islam sepenuhnya. Ibarat mahu ke KL, ada yang menaiki bas, ada yang ambil flight, ada yang guna kereta dan macam-macam cara untuk sampai ke KL. Kita berjuang atas dasar Islam dan bukan atas dasar jama'ah namun perlu diingati akan ungkapan " la Islam illa bil jama'ah, wala jama'ah illa bil qiyadah walal qiyadati illa bi al-to'ah" Wallahu'alam.

Warkah Buat Mahasiswa


Sebuah warkah dari Asia Tengah yang ditulis oleh seorang tokoh Ulama haraki di Pakistan, al-Marhum Syaikh Abu Ala al-Maududi khas buat mereka yang bergelar mahasiswa/i :


Apa yang saya lihat di seluruh universiti dan pusat-pusat pengajian di dunia Islam, bahkan di setengah-setengah dunia bukan Islam, wujudnya kumpulan pemuda Islam yang beriman penuh dengan akidah Islam, menyedari tanggungjawab mereka sebagai orang Islam dan sanggup mengorbankan sepenuh tenaga mereka untuk menegakkan semangat Islam di IPT-IPT tersebut.

Sikap ini wajar mendapat sanjungan, penghargaan dan sambutan dari orang yang mempunyai perasaan tulus ikhlas kepada dunia Islam, kerana Allah dengan kemurahanNya telah mengurniakan kepada umatnya yang lemah ini pemuda-pemuda yang tahu akan tanggungjawab.

Mereka ini menunaikan tanggungjawab itu secara aktif dengan penuh kesedaran di IPT-IPT dalam semua bidang pendidikan, sekalipun sistem pendidikan di seluruh dunia Islam sekarang ini dikuasai oleh cara berfikir dan tradisi barat. Adapun tajuk yang ingin saya sampaikan di sini ialah : Apakah peranan yang harus dimainkan oleh pemuda, khususnya pelajar-pelajar dalam membina masa depan dunia Islam?

Keadaan dan masalah yang sama

Sebelum itu saudara-saudara patutlah percaya bahawa perbualan saya ini saya tujukan kepada semua pelajar di seluruh dunia Islam; iaitu satu kawasan dunia yang telah menyerah kalah kepada fikiran dan tamadun barat setelah merengkok secara langsung beberapa lama di bawah penindasan mereka. Setiap cabang kehidupan mereka yang antaranya ialah pelajaran dan pendidikan membayangkan teori-teori dan sistem yang diterima dari barat. Sesungguhnya segala keadaan dan corak hidup yang ada di seluruh dunia Islam pada hari ini adalah sama. Kerana itu para pelajar di dunia Islam menghadapi masalah yang sama.


Umat Islam dan bukannya negeri Islam

Perkara kedua yang harus saudara-saudara berikan perhatian, bahawa bukanlah maksud saya dengan NEGERI-NEGERI ISLAM itu sempadan sempadan negerinya yang memanjang, bukit bukaunya yang menawan, sungai-sungainya yang tenang atau air terjunnya yang menjunam. Apa yang saya maksudkan ialah penduduknya yang hidup dalam kawasan-kawasan yang berkenaan.

Adalah diketahui bahawa manusia itu sentiasa terdedah kepada kemusnahan. Setiap orang ada ajalnya yang sudah ditetapkan. Oleh itu hendaklah kita memindahkan dengan amanah, suci dan jujur segala apa yang kita warisi daripada orang terdahulu dari kita kepada generasi akan datang sekiranya kita ingin melihat segala tamadun dan kebudayaan kita kekal di negeri-negeri itu. Bukan ini saja, bahkan kita mesti memupuk supaya generasi akan datang sanggup memikul amanah yang berat ini dengan penuh kemampuan dan kesedaran, agar mereka juga berkesanggupan memindahkan, amanah itu kepada generasi-generasi yang berikutnya.

Hakikat kemusnahan umat

Sesungguhnya umat-umat yang telah lenyap tanpa meninggalkan kesan itu bukanlah ertinya lenyap dari dunia ini, tetapi sebenarnya ialah keruntuhan kebangsaannya dari alam nyata. Maksud kita apabila kita mengatakan bahawa tamadun bangsa BABIL dan FIR'AUN itu telah lenyap, ertinya tamadun bangsa-bangsa itu telah hilang ciri-cirinya ditelan zaman. Adapun generasi bangsa Babil itu masih membiakkan keturunannya, tetapi identiti kebangsaannya telah lenyap. Begitu juga tamadun bangsa Mesir tua masih kekal di muka bumi, tetapi tamadun yang dikenali dengan nama Tamadun Fir'aun tidak lagi dilihat kesannya.

Segalanya itu ialah kerana generasi mereka yang silih berganti telah hilang kemampuan untuk memindahkan pusaka warisan yang diwarisinya dari generasi yang lalu kepada jenerasi yang lahir selepasnya. Oleh yang demikian nyatalah bahawa generasi sesuatu bangsa itu apabila
hilang identiti kebangsaannya dan hancur ke dalam identiti yang lain maka itulah ertinya bangsa itu telah lenyap dan musnah.

Sejarah telah membuktikan bahawa dua belas golongan dari bangsa Israel telah hilang dan dunia ini dan tidak ditemui oleh sejarah hingga hari ini. Dalam hal ini tidak pula diriwayatkan bahawa mereka telah dibunuh kesemuanya atau telah dilenyapkan asal-usulnya dari muka bumi ini untuk selama-lamanya. Sebenarnya apa yang dimaksudkan dalam hal ini ialah kesedaran keisraelan telah lenyap dari golongan itu dan kesedaran itu tidak berpindah kepada
generasi-generasi yang lalu selepas mereka. Apabila lenyap sifat keisraelan dan tamadun keisraelan tadi lalu meresaplah ia ke dalam bangsa-bangsa lain di dunia ini hingga anak cucu mereka sendiri tidak mengetahui yang mereka itu berketurunan Israel.

Dari sini nyatalah bahawa hidup dan kekalnya sesuatu bangsa itu adalah bergantung kepada sikap ingin menyediakan generasi akan datangnya supaya meraka berkemampuan memelihara identiti kebangsaannya. Mungkin inilah tajuk penting yang hendak saya terangkan dengan jelas kepada saudara semua.

Bersambung..

p/s : Dewasa ini, kebanyakan mahasiswa Islam di dilihat seolah-olah sudah hilang keizzahan mereka. Semakin lama semakin teruk dan semakin hancur. Golongan yang terselamat amatlah sedikit berbanding dengan golongan yang jatuh terjerumus ke lembah kegelapan. Punca utamanya adalah disebabkan mereka itu enggan dan malas berusaha untuk membentuk diri mereka menjadi Muslim yang baik. Minda-minda golongan ini sudah tepu dengan perkara-perkara yang tidak sepatutnya berlaku berikutan biah atau suasana di sekeliling mereka yang tidak keharuan.

Sebab itu munculnya golongan yang terkeliru di dalam menjustifikasi (mengenalpasti) antara yang benar dan yang batil. Program berbentuk ilmiah dan keagamaan dikatakan ekstrim, tidak sesuai, Islamic sangat dan bermacam-macam lagi ungkapan-ungkapan yang dangkal sebaliknya kepada program berunsurkan percampuran lelaki dan perempuan secara bebas, konsert-konsert, hedonisme tidaklah pula kedengaran sebegitu pula.

Ungkapan ekstrim tidak sepatutnya digunakan untuk golongan yang melaksanakan ajaran Islam bahkan golongan yang bertindak melampaui batas syara’ itulah ekstrim. Malah yang lebih dahsyat, terdapat juga golongan agamawan sendiri yang bersikap sedemikian. Sebagai contoh, seorang ‘ustaz’ sepatutnya memberi kuliah agama di surau tetapi dia bersikap malas ke surau dan sanggup berdiri di pentas menyanyikan lagu barat kepada masyarakat. Mungkin mereka perlukan tarbiyah dari ‘Ulama Muda’ di negara ini. Sepatutnya mereka perlu ‘sedar diri’, hatta jika enggan memilih cara hidup Islam sekalipun, janganlah mencemarkan imej Islam itu di mata golongan awam khususnya Non-Muslim.

Tuesday 6 July 2010

MoU Malaysia-Iran


PUTRAJAYA: Malaysia dan Iran semalam menandatangani memorandum persefahaman (MoU) bagi memantapkan kerjasama dalam bidang pelajaran antara kedua-dua negara. Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mewakili Malaysia, manakala Iran oleh Menteri Pelajarannya, Dr Hamid Reza Babaei, dalam majlis di sebuah hotel di sini.

Kenyataan Kementerian Pelajaran yang dikeluarkan sempena MoU itu berkata, pemeteraian persefahaman berkenaan adalah susulan kepada lawatan misi teknikal Kementerian Pelajaran ke Iran pada 15 April 2008 yang diketuai Ketua Setiausahanya, Tan Sri Dr Zulkurnain Awang.

Menerusi pemeteraian MoU itu, Malaysia dan Iran sedia bekerjasama dalam bidang rangkaian sekolah serta institusi pendidikan; sains dan matematik; teknologi maklumat dan komunikasi (ICT); sukan, kebudayaan dan muzik; latihan keguruan dan pembangunan profesional serta jaminan kualiti pendidikan. Bidang lain yang akan turut terbabit ialah pembangunan kurikulum, naziran pendidikan, penyelidikan dan perancangan pendidikan serta pengurusan dan kepimpinan pendidikan. Draf Memorandum Persefahaman Kerjasama Dalam Bidang Pendidikan Malaysia-Iran diluluskan Kabinet pada April 2009. (sumber)

p/s : Malaysia, dengan semua dia baik. Dengan Amerika boleh, dengan Iran pun boleh. Moga banyak belajar dari Iran dari segala segi.